نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 09:18

ارتباط کلیدی تغذیه و ورزش در عضله‌سازی

پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: مصرف پروتئین کافی برای عضلاتی که در حال ترمیم و رشد هستند بسیار مفید و مهم است و در نتیجه رژیم غذایی اثرات آن پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، یکی از موضوعات مهم در تغذیه ورزشکاران؛ چگونگی تغذیه در افراد ورزشکار آماتور، نیمه حرفه‌ای و به‌ویژه ورزشکاران حرفه‌ای که در سنین رشد هستند و مدت زمان طولانی را با شدت زیادی، تمرین می‌کنند.

در مورد افرادی که در سنین رشد هستند وقتی ورزش به صورت مداوم و حرفه‌ای مطرح می‌شود تغذیه از اهمیت خاصی برخوردار است.


* ارتباط کلیدی تغذیه و ورزش در عضله‌سازی

زمان سنین رشد؛ از زمان کودکی تا پایان دوران بلوغ است که در این مدت ابعاد متفاوتی از رشد چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی از اهمیت خاص تغذیه‌ای برخوردار است.

تورج خدیری، پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه درخصوص اهمیت تغذیه در ورزش به ارتباط مستقیم ورزش و تغذیه اشاره داشت و گفت: ورزش با تغذیه مناسب در حفظ سبک زندگی سالم دست به دست هم می‌دهند و از جمله نکات کلیدی ارتباط این دو با هم و تبادل انرژی است.

وی ادامه داد: تغذیه تأمین انرژی بدن را برعهده دارد و ورزش به مصرف انرژی کمک می‌کند که حس تعادل بین دریافت انرژی و مصرف آن به مدیریت وزن و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. 

پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه تصریح کرد: رژیم غذایی متعادل باید مغذی‌های لازم مانند کربوهیدارت‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها و ریزمغذی‌های ضروری مانند مواد معدنی و ویتامین‌ها تأمین کند که در تولید انرژی و تأمین عضلات و سلامت بدن نقش دارند.

وی از موارد دیگر ارتباط تغذیه و ورزش را تأمین آب مورد نیاز بدن دانست و گفت: تعرق به هنگام ورزش اتفاق می‌افتد سبب از دست رفتن مایعات بدن می‌شود که یک تغذیه سالم و مناسب می‌تواند مایعات بدن را در زمان لازم خود تأمین و از کمبود آب در بدن جلوگیری کند و سبب می‌شود کیفت بدن بالا رود و سلامتی حفظ شود.

خدیری مورد دیگر از اثرات تغذیه را در عضله‌سازی و ترمیم عنوان کرد و افزود: ورزش منظم به ویژه ورزش‌های مقاومتی و قدرتی، عضله‌سازی فرد را تحریک کرده و وقتی عضله‌سازی تحریک شود اگر پروتئین کافی در بدن وجود نداشته باشد در نتیجه عضله‌سازی اتفاق نمی‌افتد.


*لزوم داشتن رژیم غذایی متعادی

وی تصریح کرد: مصرف پروتئین کافی برای عضلاتی که در حال ترمیم و رشد هستند بسیار مفید و مهم است و در نتیجه رژیم غذایی اثرات آن پررنگ‌تر می‌شود. 

پایان پیام/۸۱۰۱۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663643

مهمترین اخبار ایران و جهان: