نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1403 - 09:25

جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه؛ شباهت با لنست روسی

پهپاد انتحاری جدید سپاه ساختاری مشابه پهپاد «لنست» روسی دارد و در دسته مهمات پرسه‌زن جای می‌گیرد که کاربرد قابل توجهی در رزم زمینی و بخصوص عملیات‌های ضدکمین دارد.

گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم،‌ پهپاد انتحاری جدید سپاه که هنوز نام آن اعلام نشده است، ساختاری مشابه پهپاد انتحاری «لنست» روسی دارد و می‌توان این پهپاد جدید را در زمره مهمات پرسه زن نیز دسته بندی کرد.

 

مهمات پرسه زن به دسته‌ای از تسلیحات اطلاق می‌شود که پس از پرتاب، توسط سامانه‌های اپتیکی و حرارتی، به‌سمت هدف روانه می‌شود و با گشت‌زنی در آسمان، هدف مورد نظر را پیدا و سپس آن را منهدم می‌کند.

پهپادهای ایران , کشور روسیه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , سپاه پاسداران | سپاه ,
آزمایش پهپاد جدید سپاه در رزمایش پیامبر اعظم 18

این دسته از تسلیحات کاربرد قابل توجهی در رزم زمینی و بخصوص عملیات‌های ضدکمین دارند و با توجه به ابعاد کوچک و قابل حمل بودن توسط نفر به سلاحی مناسب برای نیروهای زمینی بدل شده‌اند.

 

کاربرد این نوع تسلیحات بخصوص در جریان جنگ اوکراین و توانایی آنها برای هدف قرار دادن انواع اداوت زرهی،‌ تجمع نیروها و حتی تسلیحات پشتیبانی آتش مانند توپخانه‌ها و سامانه‌های پدافندی بیش از پیش نمایان شد و لنست یکی از بهترین پهپادهای انتحاری بکارگیری شده توسط ارتش روسیه در این جنگ بوده است.

پهپادهای ایران , کشور روسیه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , سپاه پاسداران | سپاه ,
پهپاد انتحاری معراج 521 سپاه
پهپادهای ایران , کشور روسیه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , سپاه پاسداران | سپاه ,
پهپاد انتحاری سینا

به نظر می‌رسد با توجه به تجارب بدست آمده از نبردهای یک دهه اخیر نیروهای مسلح کشورمان نیز اهمیت این نوع سلاح را درک کرده و رو به ساخت انواع مهمات پرسه زن آورده‌اند که از جمله آنها می‌توان به پهپاد انتحاری معراج 521 و سینا که به ترتیب توسط نیروی زمینی سپاه وزارت دفاع تولید شده‌اند، اشاره کرد.

 

البته در جریان همین رزمایش مشخص شد که نیروی زمینی سپاه سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه پهپادهای انتحاری انجام داده و تجهیز این نیرو به پهپادهای مشهور «شاهد 131» و «شاهد 136» که برای نخستین در رزمایش پیامبر اعظم 18 رسانه‌ای شد،‌ گویای همین امر است.

 

حالا اما با انتشار تصاویر این پهپاد جدید به نظر می‌رسد تلاش برای تولید انواع جدیدتر پهپادهای انتحاری در نقش مهمات پرسه زن آغاز شده است.

.

چنانچه این پهپاد جدید با الگو گیری از پهپاد لنست روس‌ها ساخته شده باشد، می‌بایست مشخصاتی شامل مداومت پروازی 30 الی 60 دقیقه، وزن محموله 3 الی 6 کیلوگرم و حداکثر برد 40 کیلومتر داشته باشد که آن را به سلاحی کارآمد برای نیروهای زمینی کشورمان بدل می‌کند.

پهپادهای ایران , کشور روسیه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , سپاه پاسداران | سپاه ,
نمونه‌ای از پهپاد لنست بسیار شبیه به پهپاد جدید سپاه

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1705709

مهمترین اخبار ایران و جهان: