نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 10:53

حمایت دولت ایران از توسعه روابط آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان

استاندار آذربایجان شرقی بر تهیه نقشه راهی برای توسعه روابط دوجانبه این دو منطقه تاکید کرد و گفت: اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی بین تاتارستان و آذربایجان شرقی و وجود علاقه‌مندی متقابل برای افزایش تعاملات در حوزه‌های مختلف، تلاش مضاعف در این زمینه را ضروری می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عابدین خرّم امروز در دیدار با رئیس جمهور تاتارستان، که در مقر ریاست جمهوری تاتارستان در شهر قازان برگزار شد، از حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط استان آذربایجان شرقی با جمهوری خودمختار تاتارستان خبر داد و اظهار کرد: در سفر دوروزه رئیس جمهور به استان، وقتی ارتباطات استان با جمهوری تاتارستان را مطرح کردم، آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی، بر تبدیل این ارتباطات به تفاهم‌نامه‌های اجرایی و عملیاتی برای توسعه دو منطقه تاکید کرد.


وی با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور تاتارستان به تبریز، گفت: رویکرد حمایتی و تشویقی جنابعالی نسبت به گسترش مناسبات با آذربایجان شرقی، کار ویژه‌ای را طلب می‌کند تا در آینده نزدیک، منجر به تفاهم‌نامه‌های خوبی شود که در میدان اجرا حاوی پیام باشد؛ در این رابطه خواهرخواندگی تبریز و قازان از سال  ۲۰۰۹، زمینه خوبی می‌تواند فراهم سازد.

خرّم با اشاره به حضور جمعی از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و تجار آذربایجان شرقی در ترکیب هیأت اقتصادی این استان در سفر به تاتارستان، گفت: تعاملات بخش خصوصی دو طرف، زمینه همکاری و ارتباطات دوسویه را به صورت عملی آماده و تکمیل می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به برخی از ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک آذربایجان شرقی و تاتارستان، فعال‌سازی کریدور شمال به جنوب، برخورداری این دو منطقه از زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و راه‌های مواصلاتی و آمادگی بخش خصوصی دو طرف، امیدواریم که در این سفر مقدمات توسعه روابط قطعی شود.  

وی از ذخایر غنی معدنی، صنایع پتروشیمی، تولید دارو، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، تولید قطعات انواع خودرو، وجود منطقه آزاد ارس با امتیازهای ویژه و وجود گمرکات متعدد را از قابلیت‌های استان آذربایجان شرقی برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: این استان از نظر امنیتی شرایط ایده‌آل و قابل اطمینانی برای سرمایه‌گذاری و همچنین ترانزیت هر نوع کالا دارد.

خرّم ادامه داد: تشکیل کارگروه مشترک بین اتاق‌های بازرگانی دو طرف می‌تواند گام موثری برای پیشبرد و پیگیری امور در روابط دوجانبه باشد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین تولید و ترویج محصولات غذایی حلال، کشت فراسرزمینی و تولید نهاده‌های دامی و غلات را از زمینه‌های مناسب برای همکاری با جمهوری تاتارستان خواند و گفت: در بخش گردشگری هم دو طرف می‌توانند محور طبیعی، تاریخی و سلامت و همچنین در حوزه هنرهای دستی و تولیدات آن به عنوان دو مرکز برای جذب گردشگر بوده و این امر را تسریع کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری تاتارستان دارای دانشگاه‌های بسیار خوب و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است و با توجه به توانمندی‌های آذربایجان شرقی در زمینه علمی و فناوری، روابط دو طرف در این زمینه هم می‌تواند توسعه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار ایجاد خطر پروازی مستقیم بین تبریز و قازان شد و خاطرنشان کرد: ایجاد این خطر پروازی می‌تواند زمینه‌ساز تسهیل تردد اتباع و سرمایه‌گذاران و تجار دو طرف باشد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم با 5 کشور تفاهم‌نامه ایجاد مناطق آزاد مشترک را امضا کرده و ایجاد منطقه آزاد مشترک با تاتارستان نیز می‌تواند به عنوان یک هاب صادراتی و لجستیکی، تولیدات صنعتی دو کشور را تضمین کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312628

مهمترین اخبار ایران و جهان: