نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1403 - 10:47

نگاهی به‌سنگ‌اندازی‌ها در مسیر کنفرانس افق‌نو نادر طالب‌زاده

«در مرز غبار آلود» روایت کنفرانسی است که بسیار تلاش شد که سنگ بر سر راهش انداخته شود؛ زنده یاد نادرطالب‌زاده اما همه سنگ‌ها را از سر راه برداشت و همواره تأکید داشت که این راه پایان ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «در مرز غبار آلود» تازه‌ترین اثر درباره نادر طالب‌زاده است که به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شد و روز گذشته همزمان با سالروز درگذشت او، روی آنتن تلویزیون رفت.  این مستند به کارگردانی سیاوش کریم پور و تهیه‌کنندگی نیما پورقدیمی روایتی متفاوت از فعالیت‌های مرحوم نادر طالب‌زاده در حین برگزاری کنفرانس افق نو در بیروت ارائه می‌دهد.

«در مرز غبار آلود» تصویری است از تلاش ها و دغدغه‌مندی نادر طالب‌زاده و جدال وی برای مقابله با اقداماتی که به دنبال عدم برگزاری و سنگ‌اندازی در برگزاری کنفرانس افق نو هستند. در حالی که طالب‌زاده و همسرش از سوی ایالات متحده در لیست تروریست‌های جهانی (SDGT) قرار گرفته‌اند، FBI با تعقیب و تهدید میهمانان آمریکایی، مانع از حضور آنان در افق نو می‌شود.

این مستند تصویری تاریخی از کارشکنی‌های آمریکا در دفاع از ماهیت و اقدامات اسرائیل است؛ جایی که نادر طالب‌زاده به سراغ آمریکایی‌هایی می‌رود که صهیونیسم را برنمی‌تابند و اتفاقاً همین‌جاست که آمریکا علاقه‌ای ندارد تا شهرونداش در برنامه‌ای که قرار است از سوی ایران و علیه اسرائیل برگزار شود، حضور یابند. طالب‌زاده اما کوتاه نمی‌آید و جنگ نرم را به زمین قربانی می‌کشاند و کنفرانس افق نو را در مرز لبنان و فلسطین برگزار می‌کند.

طالب‌زاده و گروهش که همگی آنها در لیست تحریم آمریکا قرار دارند با برگزاری کنفرانس افق نو در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، به خط مقدم جبهه‌ فرهنگی پا می‌گذارند. در طی برگزاری این مراسم و دعوت میهمانان مختلف از سراسر جهان، میهمانان آمریکایی با مشکل بزرگی مواجه می‌شوند، با ورود اف‌بی‌آی به این قضیه و تهدید افراد به حبس و مجازات‌های سنگین، دولت آمریکا مانع از حضور آزادی‌خواهان آمریکایی در این مراسم می‌شود. با وجود مشکلات فراوان سرانجام اما اندیشمندان آمریکایی از طریق ویدئو کنفرانس در این گردهمایی شرکت می‌کنند.

مستند با اشاره به تحریم‌ها و تشدید آنان از سوی آمریکا نسبت به ایران شروع می‌شود و نادرطالب زاده‌ای که پشت موتور نشسته و پیگیرانه می‌راند.

طالب‌زاده در این مستند با اشاره به تفاوت زمانه و دشمنی آمریکا با ایران می‌گوید: «امروز جنگ آمریکا ایدئولوژیک است و این که تا طرف مقابلش زانو نزند ادامه می دهد؛ از سوی دیگر اسرائیل برنامه های خودش را دارد. امریکای امروز با دهه 70 فرق دارد؛ البته هنوز استکباری است اما جنگ او با ما عوض شده و شرایط ایران و منطقه ما برای آنها ترسناک است. به همین دلیل من هم از جایی به بعد تغییر رویه دادم و به جای مستند برنامه‌ای را ساختم که میهمانانش از کنفرانس هستند و مردم آنها را دیده‌اند که هرکدام به جای 5 یا 10 دقیقه زمانی کافی دارند (90 دقیقه پخش شده) تا نیات و اهداف آمریکا و اسرائیل را تشریح کنند؛ بخشی از اینها محققین 11 ستامپر بوده‌اند که حرف‌شان سند است و اتفاقاً دشمنی آمریکا را این آدم‌ها باید بگویند که گفته نشود حرف ماست و سفارشی در کار است. »

طالب‌زاده در بخشی از مستند «در مرز غبار آلود» با اشاره به سخن یکی از میهمانان می‌گوید: «وقتی خود آمریکایی‌ها می‌گویند که آمریکا تسخیر شده اسرائیل است؛ این سخن ارزش بسیاری دارد.»

او برای برنامه‌اش مختصات و فلسفه دارد؛ چنان که در بخشی دیگر می‌گوید: «ما در افق نو آدم‌های بیدار شده را به ایران آوردیم که حضوری و مجازی صحبت کنند و این مهم بوده است؛ باید برای جنگ نرم یک نظام داشته باشیم. بعد از تحریم‌ها این اولین بار است که کنفرانسی را به جایی می‌بریم و همین که قرار شد کنفرانس را در مرز فلسطین برگزار کنیم و وقتی اسامی میهمانان منتشر شد آمریکا برای من اعلان تروریست صادر کرد اما مگر من کجای دنیا را منفجر کرده‌ام؟ می‌دانم که پشت این داستان خانم «ماندل کر» است که متولد و بزرگ شده اسرائیل است و بسیاری از میهمانان ما از او گفته‌اند و خصمی شخصی نسبت به ایران دارد. »

نکته جالب مستند «در مرز غبار آلود» شاید این است که در نهایت طالب‌زاده احساس ترسی نسبت به اقداماتش نداشت همچنان که می‌گفت: «امروز دنیا عوض شده است؛ مهمانان ما در آمریکا هم ممنوع المنبرند و این که همدیگر را در ایران و بیرون از ایران و جاهای دیگر می‌بینند همان‌قدر که برایشان مغتنم است خطرناک است و البته برای آمریکا و اسرائیل آزاردهنده و ناخوشایند. به همین دلیل بود که وقتی اعلام کردیم که آدم‌های شاخص و مثلاً مأموران سابق پنتاگون و کاخ سفید و ... میهمانان کنفرانس ما هستند سی.آی ای و اف.بی.آی دانه دانه به خانه شان رفته و تهدیدشان کرده بودند که حق ندارند در این برنامه ها حضور پیدا کنند. خوشحالم که فهمیدند که کار ما چیست و به همین دلیل تا به اندازه نگران‌اند اما آنها بچرخند ما هم می‌چرخیم.»

نکته جالبی در این مستند وجود دارد و آن هم جایی است که مجری کنفرانس پیش از صدا کردن طالب زاده بر روی سن می گوید: «آقای طالب زاده چشم انداز، خرد و منطق‌ای که شما داشتید آن چیزی است که امروز همه ما را اینجا جمع کرده است؛ وزارت خزانه داری آمریکا ایشان را تروریست جهانی خوانده است و ما امروز به تروریست جهانی خوشامد می‌گوییم. »

در نهایت می‌توان گفت که این کنفرانس و سایر برنامه‌های افق نو فرصت معاشرت آدم هایی بوده که در آمریکا و انگلیس زندانی بوده یا محروم از ورود به خاک این کشورها هستند یا خروجشان از کشورشان و حضورشان در این کنفرانس دردساز بوده است، آدم هایی که همگی وجه اشتراکات مهمی دارند و آن این است که خواهان حرکتی برای آزادی خواهی و مقابله با تعدی نسبت به مظلومان جهان و درصدرشان فلسطین هستند.

و البته همان‌طور که مرحوم طالب‌زاده در چند بخش از این مستند تأکید می‌کند: «این راه تمام نشده و ادامه دارد. »

گفتنی است، کنفرانس افق نو سلسله نشست‌هایی با محوریت مقاومت بود که با حضور چهره‌های شاخص ضد صهیونیستی و ضداستعماری از جمله «پپه اسکوبار»، «اسکات بنت» و «ماتئوس پیسکورسکی» در سراسر جهان برگزار می‌شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1706287

مهمترین اخبار ایران و جهان: