نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1403 - 09:55

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیل

حاضران در نشست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی در ریاض خواستار تحریم رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات جنگی آن و انجام اقدامات موثر برای توقف جنگ غزه شدند و وزیر خارجه عربستان نسبت به عواقب فجیع تداوم این جنگ هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از نشست 6 جانبه عربی که شامگاه شنبه در پایتخت عربستان سعودی برای بررسی تحولات غزه برگزار شد روز گذشته نیز ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین شده از سوی اجلاس مشترک عربی- اسلامی درباره نوار غزه بود.

این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین شده در اجلاس عربی -اسلامی از جامعه بین المللی خواسته شد تا در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های موثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تاکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است که در این نشست سازوکارهایی برای تقویت اقدامات مشترک عربی - اسلامی جهت توقف فوری جنگ در نوار غزه، تضمین حفاظت از غیرنظامیان طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه و ارسال کمک‌های انسانی کافی و پایدار به همه مناطق غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن بر تداوم همه تلاش‌ها در راستای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به منظور تحقق خواسته‌های مردم فلسطین تاکید شد.

بر اساس این بیانیه حاضران در این نشست نگرانی خود را از اقدامات انجام شده علیه معترضان در کشورهای غربی که در تظاهرات‌های مسالمت آمیز خود خواستار پایان دادن به جنگ غزه و توقف جنایات و تجاوزات گسترده اسرائیل علیه فلسطینیان هستند ابراز کردند.

همچنین «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی به نوبه خود تاکید کرد که راه حل دو دولتی تنها راهکاری است که می‌تواند تضمین کند بعد از چند سال دیگر مجدداً به وضعیت کنونی باز نگردیم.

وی هشدار داد که هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه عواقب فجیع و ناگواری به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که کمیته وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی در ماه‌های ابتدایی جنگ غزه ، در جریان اجلاس سران عربی و اسلامی در ریاض با هدف انجام یک اقدام جدی بین‌المللی برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه تشکیل شد.

شامگاه شنبه نیز ریاض میزبان نشست گروه مشورتی وزارتی شش جانبه عربی با هدف بررسی تحولات مربوط به جنگ غزه و تجاوزات وحشیانه اسرائیل به این منطقه بود.

حاضران در این نشست بر لزوم پایان دادن به جنگ وحشیانه اسرائیل در نوار غزه و برقراری آتش بس فوری و جامع در این منطقه تاکید و اعلام کردند که باید محافظت از غیرنظامیان طبق قوانین بشردوستانه بین المللی تضمین گردد و همه محدودیت‌هایی که مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شود لغو گردد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1706244

مهمترین اخبار ایران و جهان: