نیوز سیتی!
10 شهریور 1402 - 09:54

هیأت آمریکایی در تایوان: موظف به کمک نظامی هستیم

قانونگذار ارشد آمریکایی در سفری تنش‌زا به تایوان مدعی شد که واشنگتن موظف به کمک نظامی به تایوان و اجرای قرارداد عقب‌افتاده فروش سلاح به این جزیره است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باوجود هشدارهای مکرر چین به غرب درباره هرگونه تماس دیپلماتیک مستقیم رسمی با تایوان یا فروش تجهیزات نظامی به این جزیره، یک هیأت از قانونگذاران آمریکایی به تایپه سفر کرد.

«راب ویتمن» نایب رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، که در رأس هیأتی از قانونگذاران این کشور به تایوان سفر کرده، امروز (جمعه) با «تسای اینگ‌ون» رئیس دولت منطقه‌ای تایپه دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ویتمن، که عضو کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه چین نیز هست، در این دیدار مدعی شد که واشنگتن موظف به کمک نظامی به این جزیره است.

وی با ادعای اینکه تایوان در حال انجام «تلاش باورنکردنی» برای دفاع از خود در برابر چین است، گفت: «ما موظفیم تا اطمینان حاصل کنیم که فروش عقب‌افتاده تسلیحات و تجهیزات نظامی به تایوان را انجام دهیم».

این قانونگذار آمریکایی توضیح داد: «من به شما می‌گویم که اعضای مجلس نمایندگان در هر دو حزب بر روی اطمینان یافتن از تحقق این ۱۹ میلیارد دلار عقب‌ماندگی در فروش تسلیحات متمرکز شده‌اند. بدانید که هرگونه حمله خصمانه و بدون بهانه به تایوان، واکنش قاطعانه آمریکا را به دنبال خواهد داشت».

بر اساس این گزارش، آمریکا به‌عنوان مهمترین تأمین‌کننده تسلیحات تایوان، در ماه جولای بسته کمک نظامی به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار را برای این جزیره اعلام کرد.

به نوشته رویترز، هفته گذشته نیز فروش احتمالی ۵۰۰ میلیون دلاری سامانه‌های جستجو و ردیابی فروسرخ برای جنگنده‌های «اف-۱۶» و همچنین سایر تجهیزات به تایوان تایید شد.

رئیس دولت منطقه‌ای تایوان نیز به این هیأت آمریکایی گفت که تایپه مشتاق هماهنگی با واشنگتن و سایر کشورها برای دفاع مشترک از ثبات و رفاه منطقه است.

روز گذشته بود که دولت آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای به کنگره، کمک نظامی به تایوان را ذیل برنامه تامین مالی نظامی خارجی که معمولاً برای کشورهای مستقل استفاده می‌شود، تایید کرد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1479626

مهمترین اخبار ایران و جهان: