نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 12:16

دهه آخر رمضان فرصتی برای نیکوکاری/ سمنانی‌ها پیشتاز مهربانی

سمنان- دهه آخر ماه رمضان فرصتی است که مردم استان سمنان در زمینه اطعام نیازمندان، کمک به زندانیان جرایم غیر عمد و اهدای خون به خوبی از آن بهره می‌جویند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم استان سمنان از روزهای پایانی رمضان به کمک‌های مومنانه و انجام امور خیر اهتمام ویژه ای دارند.

اهدای خون اهدای زندگی

محسن طاهریان مدیرکل انتقال خون استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه مردم استان در این ایام در زمینه اهدای خون، درخشیدند، ابراز کرد: بین مردم نیکوکار استان سمنان دامغانی‌ها رکورد دار اهدای خون هستند.

وی ضمن بیان اینکه پایگاه‌های انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۰ لغایت ۱۲ شب به متقاضیان خدمات خود را ارائه می‌دهد، اضافه کرد: طی سال گذشته مردم نیک‌اندیش این شهرستان چهار هزار و ۸۰۰ واحد خون اهدا کردند.

 دهه آخر رمضان فرصتی برای نیکوکاری/ سمنانی‌ها پیشتاز مهربانی

جشن گل‌ریزان

آنطور که سازمان انتقال خون اعلام کرده طبق آمار کشوری دامغانی‌ها جزو سه شهرستان برتر اهدای خون نیز قرار دارند و اکثر مردم این شهرستان در زمره اهدا کنندگان مستمر خون بوده و اغلب به پایگاه انتقال خون مراجعه دارند. به خصوص در ماه رمضان و دهه آخر این ماه و لیالی قدر، انتقال خون این شهرستان مملو از جمعیت می‌شود و این نشان از نیک اندیشی مردم دیار صد دروازه دارد.

جشن گل‌ریزان یا همان جمع‌آوری کمک برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در ایام ماه مبارک رمضان یکی دیگر از اقداماتی است که بسیار ثواب دارد چرا که گرفتاری را از بند رها می‌سازد. حجت الاسلام محمد حسین پور کارشناس مسائل دینی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به حدیثی از امام علی (ع) درباره کمک به دیگران، بیان داشت: کمک به کسی که نیاز دارد، از سیره مولا بر می‌آید همانطور که ایشان می‌فرمایند خوشا به حال آنکه به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه کمک به زندانیان یکی از بهترین نیکوکاری‌ها است، ابراز کرد: مردم متدین با کمک به دیگران در واقع به خودشان کمک کرده‌اند چرا که پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: مؤمنان برادران یکدیگرند که بعضی از آنان نیازهای بعضی دیگر را رفع می‏‌کنند و خداوند هم نیازهای او را برآورده می‏‌کند.

کمک به آزادی زندانیان

مدیرکل زندان‌های استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در هفته جاری مراسم گل‌ریزان برای زندانیان جرایم غیرعمد مانند تصادفات و دیه‌ها، در حال برگزاری است گفت: هدف از برگزاری این گونه مراسم‌ها جلوگیری از ورود آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌های زندانیان جرایم غیرعمد است.

امید کهربایی با بیان اینکه جشن گل‌ریزان از بیست و یکم فروردین ماه آغاز و تا بیست و هشتم ماه جاری ادامه دارد، ابراز داشت: مردم می‌توانند با هر میزان توانمندی مالی که دارند برای آزادی زندانیان کمک کنند همچنین ستاد دیه آماده دریافت کمک‌های مردمی است.

وی با بیان اینکه عمده جرایم غیر عمد شامل نفقه، مهریه و مالی به غیر کلاهبرداری است و کمک‌های مردمی قطعاً به خانواده این زندانیان کمک شایانی خواهد کرد، گفت: ۵۶ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان سمنان در بند هستند.

 دهه آخر رمضان فرصتی برای نیکوکاری/ سمنانی‌ها پیشتاز مهربانی

اطعام ایتام و نیازمندان

در شب‌های لیالی قدر همچنین حمایت از کودکان نیازمند استان سمنان نیز می‌تواند یکی از بهترین اقدامات باشد، حسین ذوالفقارب مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه همه می‌توانند در این شب‌ها به ایتام کمک کنند، گفت: پویش هم سفره از جمله برنامه‌های کمیته امداد برای کمک به نیازمندان و اطعام آنها در سراسر استان سمنان است، با کمک مردم نیک‌اندیش استان سمنان تا هجدهم ماه مبارک رمضان، ۱۰ هزار و ۸۷۵ سبد کالا شامل ماکارونی، شکر، خرما، روغن و … توزیع شده است.

و گفت: تا هجدهم ماه مبارک رمضان ۸۱ هزار و ۴۹۸ پرس غذای گرم و ۳۶ هزار و ۵۰۷ افطاری ساده بین مددجویان و نیازمندان استان سمنان توزیع شده است.

درخت آرزوها دیگر موضوعی است که در این دهه آخر ماه رمضان می‌توان به آن تاکید کرد. درخت آرزوها در واقع طرحی برای حمایت از ایتام و نیازمندان است. مسئول یک خیریه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این طرح گفت: این طرح با همکاری کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در سراسر استان سمنان برگزار می‌شود و به این شکل است که ایتام و یا کودکان نیازمندان آرزوهایشان را مثلاً داشتن دوچرخه، کفش، کیف، مداد رنگی و … بر روی کاغذهایی می‌نویسند این کاغذها بر روی یک درخت قرار داده می‌شود و نیکوکاران و مردم نیک‌اندیش سراسر استان سمنان آنها را برداشته و هزینه آن را تقبل می‌کنند تا آرزوی آن کودک نیازمند برآورده شود.

منیره عباسیان با بیان اینکه مردم استان سمنان به خوبی از این مراسم استقبال می‌کنند تا جایی که در یکی از کوچک‌ترین شهرستان استان به نام آرادان فقط آرزوی ۱۴۰ کودک در یک شب برآورده شد و در روز پانزدهم ماه رمضان شاهد آمدن لبخند بر روی لب‌های این تعداد کودک نیازمند بودیم.

همچنین مردم نیک‌اندیش استان برای حضور در چنین برنامه‌هایی می‌توانند به کمیته امداد و بهزیستی مراجعه کنند.

وی افزود: کارهای بسیاری در دهه آخر ماه رمضان می‌توان کرد که جنبه خیریه دارند مثلاً می‌توان به خانه سالمندان رفت و برای مثال رایگان موهایشان را اصلاح کرد یا هر کس به وسع و شغل خودش می‌تواند اقدامی را صورت دهد و حتی هزینه مداد رنگی یک کودک دانش‌آموز نیازمند را متقبل شود فقط کافی است که نگاهمان به کار خیر تغییر کرده و در این افکار نباشیم که برای کمک به نیازمندان نیاز به میلیون‌ها تومان پول است.

همانطور که این فعال حوزه خیریه نیز تاکید می‌کند: «در همین درخت آرزوها در شهرستان شاهرود کودکی آرزوی داشتند کفش ورزشی داشت که سرجمع ۱۵۰ هزار تومان هم هزینه ندارد لذا می‌توان به سادگی لبخند را بر روی لب‌های نیازمندان آورد.» در خاتمه باید گفت مردم نیک‌اندیش استان در این روزها، کمک‌های شایانی را صورت دادند و ما تنها بخش بسیار کوچکی از آن را در این گزارش بیان کردیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1144891

مهمترین اخبار ایران و جهان: