نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 16:27

امکان ورود سازمان بازرسی‌ و ‌قوه قضائیه به قانون‌شکنی در انتخابات اتاق بازرگانی

نماینده مجلس گفت: در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، آیین‌نامه‌ها باید دقیقا رعایت شود و اگر رعایت نشد، نقض قانون و درواقع جرم رخ داده است، بنابراین سازمان بازرسی کل کشور و ‌قوه قضائیه می‌توانند ورود کنند و مجلس هم می‌تواند در این زمینه تحقیق و تفحص کند.

مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره انتخابات اتاق بازرگانی ایران و حواشی برگزاری این انتخابات، اظهار داشت: انتخابات اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی چارچوب و ضوابط خود را دارد، اما نکته مهم در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران این بود‌ که انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی در حالی با حضور «حسین سلاح ورزی» به عنوان نامزد انتخابات برگزار شد‌ که وی از سوی نهادهای امنیتی رد صلاحیت شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که موضع مجلس درباره برگزاری غیرقانونی این انتخابات چیست و با توجه به اینکه این انتخابات به صورت غیرقانونی برگزار شده است، مجلس چه اقدامی در این باره انجام خواهد داد؟ اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وکیل مردم هستند اما اجازه دهید در اینجا من نظر خودم را بیان کنم، اگر قرار باشد از سوی مجلس به این موضوع رسیدگی شود‌، کمیسیون‌های مرتبط مانند کمیسیون اقتصادی باید در این موضوع بررسی‌های لازم را انجام ‌دهند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی باید توضیح دهد که چرا با وجود اینکه از رد صلاحیت این فرد‌ توسط نهادهای امنیتی مطلع بوده، اجازه برگزاری این انتخابات را با حضور فرد رد صلاحیت شده داده است. 

* سلاح‌ورزی در روزهای اغتشاشات علیه کشور در جبهه دشمن ایستاد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار مطالبی توسط سلاح‌ورزی در صفحه شخصی خودش در‌‌ دوران اغتشاشات، اظهار داشت: این موضوع جای بررسی دارد که انتشار این توئیت‌ها عامدانه بوده یا غیرعامدانه، که اگر عامدانه بوده باشد مراجع ذی‌صلاح باید به آن رسیدگی کنند و اگر غیرعامدانه بوده، بنابراین انتخاب فردی ‌به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران، که در جنگ اقتصادی و جنگ ترکیبی و در کوران حوادث و اغتشاشات، مصلحت کشور را تشخیص نمی‌دهد و نمی‌داند که با انتشار چنین مطالبی، چه ضربه ای به کشور وارد می‌کند، صحیح نیست؛ اگر این فرد به‌صورت غیرعامدانه ‌‌مطالبی را در زمانی که دشمن علیه ما آرایش جنگی گرفته و شدیدترین فشارهای ناجوانمردانه را علیه ما اجرا کرده است، منتشر کرده است، نباید به عنوان سکاندار بخش خصوصی انتخاب شود، بخش خصوصی‌ باید محور اصلی استقلال کشور باشد اما این عملکرد سلاح‌ورزی نشان داد این شخص در واقع قدرت تشخیص ندارد که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهد و چه اقدامی به مصلحت کشور است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به رسالتی که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران در رشد اقتصاد کشور، اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی دارد، گفت:‌ در چنین جایگاه با اهمیتی که دقیقا محور حمله دشمن است، نباید افراد کوته فکری را راس کار قرار داد که عامدانه یا غیرعامدانه در جبهه دشمن ‌ایستاده‌اند.

وی افزود: نمی‌دانم اصرار برخی برای حضور سلاح‌ورزی در انتخابات اتاق بازرگانی به چه دلیل بود، اصلا به چه دلیل فرد رد صلاحیت شده از سوی نهادهای امنیتی، در انتخابات حضور می‌یابد؟ اصلا این فرد چه کار بزرگی برای اقتصاد کشور انجام داده است که با وجود بازی در زمین دشمن، عده‌ای اصرار دارند در جبهه اقتصادی، در چنین سمتی قرار بگیرد؟ این فرد با چنین تفکراتی، چگونه می‌تواند در جنگ اقتصادی به استقلال کشور کمک ‌و توطئه‌های دشمن را خنثی کند؟ وی باید حتما در این مورد پاسخگو باشد. 

* ضرورت ورود بازرسی کل کشور و ‌قوه قضائیه به انتخابات اتاق بازرگانی

‌وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور غیرقانونی این فرد در انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، نتیجه این انتخابات آیا قانونا مورد قبول است یا خیر؟ و مرجع رسیدگی‌کننده به این موضوع چه نهاد یا سازمانی است؟ گفت: طبق قانون اساسی، مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و هیچ استثنایی هم در این زمینه وجود ندارد، اگر افرادی باوجود‌ رد صلاحیت از سوی نهادهای امنیتی، باز هم اصرار به حضور‌ در‌ انتخابات اتاق داشته باشند و عده‌ای از آنها حمایت کنند، قطعا مجلس می‌تواند در این زمینه تحقیق و تفحص کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که باید دقیقا رعایت شود، وقتی در همان آیین‌نامه شرط ‌است که نهاد امنیتی باید صلاحیت افراد برای حضور در انتخابات اتاق را تایید کند، این موضوع قطعا باید از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق و شورای عالی نظارت اتاق رعایت شود؛ اگر رعایت نشده است این موضوع خلاف قانون است و بازرسی کل کشور و ‌قوه قضائیه هم می‌تواند به آن رسیدگی کند، زیرا نقض قانون جرم است، از سوی دیگر اگر مجلس هم در این زمینه به نتیجه‌ای برسد آن را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد.

 روز یکشنبه‌ 28 خرداد، دهمین دوره انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار و «حسین سلاح ورزی» به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد، اما این انتخابات با واکنش‌های بسیاری مواجه شد زیرا با وجود اینکه براساس اسناد معتبر، صلاحیت «حسین سلاح‌ورزی» توسط وزارت اطلاعات، تایید نشده بود و این فرد به‌صورت قانونی اجازه شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اتاق را نداشت، اما انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران با نادیده گرفتن نتیجه استعلام در اقدامی غیرقانونی، انتخابات اتاق بازرگانی ایران را با حضور این فرد رد‌صلاحیت شده برگزار کرد. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1311447

مهمترین اخبار ایران و جهان: