نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 17:00

افزایش نگرانی‌ها درباره سیاست خارجی آمریکا با بازگشت ترامپ

نگرانی‌ها در خصوص انزوای سیاست خارجی آمریکا با احتمال روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور این کشور تشدید شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی از متحدان ایالات متحده آمریکا نگران هستند که مبادا این کشور همزمان با ورود مجدد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به کاخ سفید، به سمت انزواطلبی در عرصه سیاست خارجی حرکت کند.

به گزارش «رویترز» نگرانی‌های مطرح شده در این رابطه تحت تاثیر دغدغه‌های فکری رای‌دهندگانی است که از ترامپ بابت توجه و تمرکزش بر مسائل داخلی به جای سیاست خارجی آمریکا حمایت می‌کنند و عمده توجهاتشان را جهت انتخاب  رئیس‌جمهور آینده خود بر موضوعات داخلی متمرکز کرده‌اند.

این موضوع به خوبی طبق نظرسنجی انجام گرفته شده در ایالت آیووا مشخص می‌شود. طوری که در جریان این نظرسنجی سیاست خارجی دغدغه مورد توجه یک نفر از هر ۱۰ شرکت کننده حامی ترامپ عنوان شد. این در حالی است که از هر چهار نفر یک نفر عنوان کرد که اولویت اصلی‌اش برای رای دادن موضوعات اقتصادی است و سه نفر از هر ۱۰ نفر نیز بر موضوع مهاجرت تاکید کردند.

این موضوع در جریان نظرسنجی ملی انجام شده توسط رویترز نیز به خوبی مشخص شد. طوری که اکثر رای‌دهندگان عنوان کردند هر گاه صحبت از مسائل خارجی می‌شود آنها به مشکل مهاجرت غیرقانونی از کشورهای دیگر معطوف می‌شوند و به درگیری‌ها و جنگ‌های خارجی اشاره‌ای نکردند. طبق این نظرسنجی تنها شش درصد جنگ‌های خارجی را جزئی از مسائل ایالات متحده عنوان کردند.

در مقابل طی سال‌های اخیر شدت مواضع انزواگرایانه در عرصه سیاست خارجی به ویژه در حزب جمهوری‌خواه رشد کرده است و نمود بارز این موضوع را می توان در ماجرای انتقاد شدید ترامپ و هوادارانش از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین برای مقابله با روسیه عنوان کرد.

در ارزیابی‌های انجام گرفته از سوی دیپلمات‌های خارجی در واشنگتن اینطور عنوان شده است که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سطح حمایت‌های دفاعی‌اش از اروپا را کاهش خواهد داد، روابط اقتصادی با چین تقلیل پیدا خواهد کرد و دوباره از بحث تعرفه‌گذاری به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست خارجی‌اش در حوزه اقتصاد استفاده می‌کند.

 این گروه حتی از مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا با درخواست جو بایدن برای ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین و اسرائیل و همچنین تایوان ابراز نگرانی کردند و گفتند اجرای سیاست‌های این چنینی انزوای آمریکا در عرصه سیاست خارجی را تشدید می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1642147

مهمترین اخبار ایران و جهان: