نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 15:06

هایپرسونیک ایرانی؛ الهام‌بخش تمام ملت‌ها

پیشرفت‌های قابل ملاحظه ایران در حوزه صنایع نظامی، در نوع خود الهام‌بخش بسیاری از ملت‌ها در اقصی‌نقاط جهان است که بعضا فکر می‌کنند رشد و پیشرفت و کسب قدرت، صرفا از طریق همراهی و اتحاد با قدرت‌های غربی به دست می‌آید.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: صبح روزِ سه‌شنبه 16 خردادماه، ابرموشک هایپرسونیک «فتاح»، به عنوان جدیدترین و یکی از مهمترین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان رونمایی شد. این موشک بردی بالغ بر 1400 کیلومتر دارد و می‌تواند از کلیه سامانههای سپرموشکی عبور کند و آنها را منهدم سازد. 

سرعت حرکت این موشک نیز چیزی میان 13 تا 15 ماخ ارزیابی شده و به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت های بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه های دفاع هوایی دشمن را دارد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه مسائل نظامی و راهبردی، دستیابی ایران به فناوری ساخت موشک‌های هایپرسونیک را نقطه عطفی قابل تامل در ارتقا بنیان های امنیت ملی و قدرت بین المللی این کشور ارزیابی می کنند. 

با این همه، اینطور به نظر می رسد که رونمایی از ابرموشک هایپرسونیک فتاح توسط کشورمان، حامل 3 پیام عمده و محوری است. 

اول اینکه رونمایی از این موشک بار دیگر پاسخی محکم به آن طیف از بازیگران و کنشگرانی در عرصه بین المللی محسوب می شود که مدام سعی در ضعیف جلوه دادنِ توانمندی ها و دستاوردهای نظامی ایران دارند. طیفی که زمانی از فتوشاپی بودن تصاویر پهپادهای ایرانی سخن می گفتند اما پس از مدتی، بر قدرت و قابلیت های بالای پهپادهای ایرانی در میدان های نبرد و جنگ، اذعان و اعتراف کردند. 

پیش از این نیز وقتی سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رونمایی موشک هایپر سونیک ایرانی در آینده نزدیک خبر داده بود، بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای مخالف با کشورمان، به انحا مختلف سعی در القای این گزاره به افکار عمومی منطقه ای و بین المللی داشتند که ایران بلوف می زند و تهران هنوز راه درازی تا دستیابی به فناوری مورد نیاز جهت تولید تسلیحاتی نظیر موشک های هایپرسونیک در پیش دارد. موضوعی که البته با اقدام اخیر ایران در رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، تا حد زیادی بار دیگر آن ها را سرخورده کرد و وعده صادق ایران را تایید کرد. 

دوم اینکه پیشرفت های قابل ملاحظه ایران در حوزه صنایع نظامی، در نوع خود الهام بخش بسیاری از ملت ها در اقصی نقاط جهان است که بعضا فکر می کنند رشد و پیشرفت و کسب قدرت، صرفا از طریق همراهی و اتحاد با قدرت‌های غربی به دست می آید. 

از این منظر، ایران در مقام یک الگوی برتر برای این دسته از کنشگران ظاهر شده و به آن ها نشان می‌دهد که با اعتماد به نفس و باور داشتن به ظرفیت های خود، می توان به پیشرفت های بزرگ رسید و در عین حال زیر یوغ قدرت های استکباری و تمامیت خواه نیز نرفت. قدرت هایی که جز با تسلیم شدن ملت های دیگر در برابر خود راضی نمی شوند و صرفا غارتگری و فریبکاری را در چهارچوب معادلات بین المللی و به ویژه در ارتباط با ملل در حال توسعه، در دستوکار دارند. 

و سوم اینکه دستیابی ایران به فناوری موشک های هایپرسونیک و به طور خاص رونمایی از موشک ایرانی فتاح، این پیام را به کشنگران منطقه ای و بین المللی می رساند که ایران در عین تعهد به دوستی و همکاری با همسایگان و کشورهای مختلف جهان، از تقویت توانمندی های نظامی خود نیز غافل نمی ماند. توانمندی هایی که البته صرفا ماهیت دفاعی دارند و ایران آن ها را به مثابه پشتوانه هایی جهت مقابله با زیاده خواهی ها و رویه‌های نامشروع کنشگرانی نظیر رژیم اشغالگر قدس که منفعت خود را در ناامنی و جنگ می بیند، تعریف و ارزیابی می‌کند. 

از این رو، رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح به عنوان دستاورد جدید نظامی کشورمان، برای دوستان و کشورهای حامی صلح در منطقه و جهان امید بخش و برای دشمنان ایران و توطئه گران، پیام سرخورردگی و ناامیدی را به همراه دارد.  اقدام ایران در رونمایی از نخستین موشک هایپرسونیکش، پاسخی عملی به تهدیدات چند وقت اخیر سیاستمداران ارشد رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا داد که مدام علیه کشورمان دست به لفاظی می‌زنند و از قریب الوقوع بودنِ حمله به کشورمان و سایت های حساس اتمی ایران سخن می گویند. 

از این منظر، ایران با رونمایی از موشک فتاح و البته دیگر پیشرفت های نظامی و فناوری خود این پیام را به طور خاص به صهیونیست ها می رساند که بهای ماجراجویی آن ها علیه ایران، نابودی شان خواهد بود. بهایی که بعید است صهیونیست ها قادر به پرداختِ آن باشند. 

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1266047

مهمترین اخبار ایران و جهان: