نیوز سیتی!
16 مهر 1402 - 10:02

استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاوم‌سازی مزارع پنبه در برابر آفات

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های جدید در توسعه پنبه کاری گفت: برای مقاوم‌سازی پنبه‌ها در برابر آفات اقدام به پرتوزایی بذور جدید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، قربان قربانی شامگاه شنبه در جشن روز پنبه در گرگان اظهار کرد: با تحقیقات مدون و برنامه ریزی‌های انجام شده  ۱۴ رقم تجاری پنبه در موسسه تحقیقات پنبه وجود دارد که دو رقم از این گونه‌ها پرتوزایی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: با استفاده از علوم و فنون هسته‌ای بذور در برابر آفات و تنش‌های محیطی مانند خشکسالی مقاوم شده‌اند و تلاش داریم تا تعداد این رقوم را افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نسبت به ارتقا راندمان اراضی پنبه اقدام می‌کنیم به نحوی‌که با رصد آفات احتمالی، دوره پیک آفات مشخص و به کشاورزان اطلاع رسانی می شود.

به گفته قربانی، مرکز تحقیقات پنبه کشور در سال ۱۳۷۵ در گرگان آغاز به کار کرد که در آن موقع فقط دو گونه  ساحل و ورامین در اختیار کشاورزان بود ولی در حال حاضر دایره انتخاب کشاورزان هفت برابر شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: با تلاش محققان این مرکز، زمان و دوره برداشت پنبه از هفت ماه به چهار ماه کاهش یافته است که این موضوع امکان کشت دوم را به کشاورزان می‌دهد.

وی افزود: با تولید ارقام جدید آب مصرفی در هکتار تا ۲ هزار مترمکعب در هکتار کاهش یافته و اگر مجموع اراضی زیر کشت را ۱۰۰ هزار هکتار برآورد کنیم، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

پایان پیام/۸۳۰۲۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1531403

مهمترین اخبار ایران و جهان: