نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 18:31

اتباع خارجی حق کار در تولیدی‌های مواد غذایی را ندارند

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز از تمدید و صدور ۳۴۰۰ کارت در حوزه اتباع خارجی مجاز در بخش اشتغال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، عبدالله دارایی، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز، عصر امروز در جمع اصحاب رسانه، گفت: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه سال جاری در حدود ۳۴۰۰ کار در حوزه اتباع خارجی مجاز صادر شده است که عموماً مربوط به اتباع با وضعیت کارت تبدیل وضعیتی یا گذرنامه خانواری بوده است که این اقدام در امتداد صدور کارت‌هایی بوده که از اواخر سال گذشته آغاز شده است.

دارایی افزود: فرایند فراخوان صدور کارت آمایشی‌ها در آینده ی نزدیک آغاز خواهد شد، از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه از طریق بازرسی‌هایی که توسط بازرسان کار در سراسر استان صورت پذیرفته است و همچنین از طریق بازرسی‌هایی که به صورت گشت مشترک و طرح‌های ویژه با حضور نمایندگان استانداری فرمانداری‌ها و همینطور نمایندگان فراجا و این اداره کل صورت پذیرفته تعداد ۳۰۵ کارفرمای متخلف شناسایی که سرجمع در این واحدها ۷۵۳ نفر اتباع خارجی غیر مجاز شناسایی و مشمول جرایم مطابق قانون کار شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز در ادامه افزود: از تعداد ۳۰۵ نفر کارفرمای متخلف در به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز، با توجه به فرایندهای پیش‌بینی شده در قانون تعداد ۴۲ کارفرما به مراجع قضایی معرفی شدند و به ازای هر روز به کارگیری هر نفر اتباع خارجی غیر مجاز به میزان ۸۸۰ هزار تومان جریمه تعیین و از سوی کارفرمایان متخلف باید به حساب خزانه واریز شود.

این مقام مسؤول در ادامه خاطرنشان کرد: آن دسته از کارفرمایان محترمی که تمایل به استفاده از نیروی اتباع خارجی دارند، باید از میان افرادی که علاوه بر کارت آمایش، دارای کارت کار صادره از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باشند تا اجازه فعالیت در واحدهای تولیدی، صنعتی و صنفی شوند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی از صنوف من جمله صنایع غذایی چه در بخش تولیدی و چه در بخش صنفی به صورت کلی از به کارگیری اتباع خارجی منع شده و حق حضور و کار در این نوع صنایع و صنف را ندارند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: در حوزه اتباع خارجی افراد ذکور ۱۸ تا ۶۰ سال پس از دریافت مجوزهای لازم، اجازه کار در جمهوری اسلامی ایران را داشته و چنانچه کارفرمایان محترم نسبت به کارگیری غیر مجاز این افراد اقدام کنند، مشمول جرایم سنگین خواهند شد.

دارایی افزود: گاهاً مشاهده می‌شود برخی واحدهای صنفی مثل بستنی فروشی‌ها، رستوران‌ها و واحدهای مرتبط به مواد غذایی از اتباع خارجی استفاده می‌کنند که به محض مشاهده بدون هرگونه چشم پوشی به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501676

مهمترین اخبار ایران و جهان: