نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 10:23

جولان سرکه‌های بی‌نام و نشان و تقلبی در بازار

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان از شناسایی چندین برند بی‌نام نشان سرکه توزیع شده در بازار خبر داد و گفت: اقدامات قانونی برای برخورد با متخلفان در حال انجام است.

امیر حاجی‌قربانی، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان از شناسایی چندین برند سرکه تقلبی در بازار خبر داد و اظهار کرد: برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.
معاون ارزیابی اداره کل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه درصورتی‌که محصولی مشمول استاندارد اجباری شود، استاندارد به‌ عنوان ضابط قضایی اجازه ورود دارد، افزود: اقدامات در این حوزه طبق قوانین استاندارد و دستورالعمل‌های موجود انجام می‌شود.
وی به مشمول استاندارد اجباری بودن محصول سرکه تقطیری اشاره و تصریح کرد: هر گاه محصولی مشمول مقررات استاندارد اجباری شود تولید، توزیع و عرضه محصول بدون دریافت مجوز استاندارد ممنوع است و در صورت تخلف برابر قانون رفتار می‌شود.
حاجی‌قربانی ادامه داد: در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر توزیع سرکه‌های بی‌نام و نشان در بازار رسیده است که پس از بررسی و بازدید کارشناسان این اداره کل از سطح بازار استان مواردی را هم شناسایی کردند.
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان افزود: در مواردی که سرکه‌های شناسایی شده فاقد نام و نشانی محل تولید و بدون نشان استاندارد بودند، ضمن ارائه تذکرات لازم به عرضه‌کننده و اخذ تعهد مبنی بر امحا و عدم فروش مقرر  شد در صورت تکرار موضوع مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.
وی از انجام اقدامات لازم و هماهنگی با دادستانی برای جمع‌آوری و معدوم کردن سرکه‌های بی‌نام نشان موجود در بازار خبر داد و گفت: موارد تخلف در تولید سرکه در این فصل سال به علت تقاضای عموم برای تهیه و ساخت انواع ترشیجات بیشتر است.
حاجی‌قربانی توجه به نشان استاندارد بر روی بسته‌بندی محصولات را توسط مصرف‌کننده مورد تأکید قرارداد و گفت: با ارسال کد 10 رقمی استاندارد به شماره پیامکی10001517 می‌توان از اصالت محصول اطمینان حاصل کرد.
معاون اداره کل استاندارد جعل کد و مشخصات یک شرکت تولیدکننده دیگر را از راه‌کارهای متخلفان دانست و ادامه داد: حدود چهار تا پنج برند متخلف در بازار شناسایی شده که وضعیت تولید آنها از طریق اداره کل استاندارد در حال پیگیری است.
وی خودکنترلی محصول توسط خریدار یا مصرف کننده و گزارشات مردمی را یکی دیگر از راه‌های نظارت بر بازار دانست و تاکید کرد: شناسایی و برخورد با تخلفات انجام شده در این حوزه طبق قوانین انجام خواهد شد.
حاجی‌قربانی با تاکید بر اینکه در  تولید سرکه الزامات استاندارد تدوین شده باید رعایت شود، ادامه داد: استفاده از مواد اولیه غیراستاندارد و باکیفیت پایین از جمله تخلفاتی است که ممکن است در تولید سرکه انجام شود.
پایان پیام/۷۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1579641

مهمترین اخبار ایران و جهان: