نیوز سیتی!
15 شهریور 1402 - 18:41

قدرت تفکر فرزندانمان را به صورت خلاق پرورش دهیم

همدان- مشاور امور خانواده گفت: باید والدین قدرت تفکر و اندیشه فرزندشان را در راستای شناخت پدیده‌های طبیعی عالم و در ارتباط با مبدا آفرینش و نیز درک واقعیت‌های زندگی به صورت خلاق پرورش دهند.

محمدعلی بادامی در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش و جایگاه والدین در تربیت کودکان اشاره کرد و گفت: شاکله وجودی انسان و اساس خصوصیات اخلاقی آدمی از ابتدای کودکی به ویژه در سال‌های اولیه پایه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه علاقه فراوان به یادگیری و انعطاف پذیری عمیق در برابر تأثیرات رفتار و عکس العمل‌های والدین و اطرافیان به ویژه در مرحله خردسالی و قبل از ورود به دبستان قابل توجه است؛ اظهار کرد: بر اساس تحقیقاتی که از سوی دانشمندان علم رفتارشناسی انجام شده است، بیشتر نابسامانی‌ها و بزهکاری‌های رفتاری در بزرگسالان معلول عدم تربیت و برخورد صحیح در دوران اولیه رشد و آغاز سال‌های زندگی است.

این مشاور خانواده افزود: در واقع، اساس و پایه اصلی شکل‌گیری شخصیت انسان در دوران هفت سال اول زندگی است و در این دوره ریشه عمده خوشی‌ها، ناخوشی‌ها، نیک‌بختی، بدبختی، پیشرفت، سکوت، سلامتی، بیماری و حتی فضیلت‌ها و رذیلت‌ها در چنین دوره‌ای قابل بررسی است.

بادامی با اشاه به اینکه این دوران تنها مقدمه شد زندگی انسان نیست؛ بلکه دوران بی‌مانند و حساس یک انسان است و پیش بینی اینکه طفل امروز در آینده به چه انسانی تبدیل خواهد شد تا حدود زیادی با این مسئله ارتباط دارد که در سنین خردسالی در دامن چه کسی پرورش یافته، از چه مالی تغذیه کرده، در چه محیطی زندگی کرده و با چه کسانی معاشرت داشته است و اطراف او نیز چه تأثیراتی در روح، فکر و قلب او گذاشته‌اند؟؛ افزود: اگر کودک در دوران طفولیت و در دوران ابتدایی و دبستان در خانواده‌ای پاک و پر مهر و سرشار از عشق و ایمان به خدا پرورش یافت و عملاً با اصول تربیتی اسلام رشد پیدا کرد؛ قدرت تفکر و اندیشه او در راستای شناخت پدیده‌های طبیعی عالم و در ارتباط با مبدا آفرینش نیز درک واقعیت‌های زندگی به صورت خلاق پرورش می‌یابد.

این استاد دانشگاه افزود: درحالیکه اگر کودک از چنین موقعیتی محروم باشد جبران آن در سنین بالاتر مشکل و حتی در بعضی از مواقع غیر ممکن خواهد بود.

دل کودک مثل زمین خالی است که هر بذری در آن پاشیده شود، می‌پذیرد

وی افزود: حضرت علی (ع) در وصیت خود به امام حسن (ع) می‌فرمایند «دل کودک مثل زمین خالی است که هر بذری در آن پاشیده شود، می‌پذیرد پس پیش از آنکه قلبت سخت شود و فکرت به امور دیگری مشغول شود به ادب و تربیت تو مبادرت ورزیدم.»

بادامی خاطرنشان کرد: برای راه‌یابی به این مسئله مهم باید همواره به کودک شخصیت داد و او را در استای آماده سازی و پذیرش و احساس مسئولیت و محترم شمردن شخصیت دیگران درک موقعیت آنان با روحیه‌ای سخاوتمندانه و کرامت نفس در ارتباط و کمک به دیگران پرورش داد.

مشاور خانواده با بیان اینکه اگر والدین حقوق را محتکرانه از آن خود ندانند؛ بلکه برای فرزندان خود حقوق متقابلی باور دارند. قطعاً زمینه‌های انحراف از راه‌های هموار زندگی به خسران و زیان در کالای وجود آنان بارور نخواهد شد؛ تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند هرفرزندی براساس فطرت سلیم اسلامی زاده می‌شود و این والدین هستند که اورا به یهودیت و نسرانیت و مجوسیت سوق می‌دهند و از صراط مستقیم فطرت منحرفش می‌کنند.

بادامی گفت: از آنجا که طفل خردسال بر حسب همین معیارها فرمانبر نیست بلکه به یک معنی فرمانروا است در چنین صورتی از والدین مطالبه اطاعت می‌فرماید و این پدر و مادر هستند که باید برابر درخواست‌های مشروع او سر تسلیم فرود آوردند. پیامبر اسلام (ص) دوره اولیه کودک را دوره صیادت و آقایی او می‌داند که تمام محیط و پیرامون خود را در خانه وادار به اطاعت از خود می‌کنند؛ بنابراین می‌فرماین: فرزند تا سن هفت سالگی مقام سروری دارد و بعد از آن باید به اطاعت از والدین تمرین کند و در هفت سال بعدی باید مشیر و مشاور والدین خود باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1488341

مهمترین اخبار ایران و جهان: