نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 07:23

ساماندهی ۳۸ بنای تاریخی گیلان آغاز شد

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، در حال حاضر با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال، ساماندهی ۳۸ بنای تاریخی گیلان توسط بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی آغاز شده و این مهم با نظارت کارشناسان فنی اداره کل همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ولی جهانی امروز در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: هفته دولت فرصتی است که مدیران باید به درستی دستاوردها، عملکرد و اقدامات خود را برای مردم تبیین کنند. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به مناسبت هفته دولت و به منظور حفظ و احیاء بناهای تاریخی فاخر استان گیلان صرف شده یا در حال هزینه (سرمایه) شدن است، گفت: هویت ملی هر کشوری موجبات فخر و مباهات آن ملت است و به همین منظور، حفظ، احیاء و بهره‌برداری بهینه‌ بناهای تاریخی از اولویت‌های دولت سیزدهم می‌باشد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به فعالیت کارگاه‌های مختلف مرمت از آثار تاریخی در سراسر استان افزود: در حال حاضر با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال، ساماندهی ۳۸ بنای تاریخی گیلان توسط بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی آغاز شده و این مهم با نظارت کارشناسان فنی اداره کل همچنان ادامه دارد. 

به گفته جهانی، بازسازی مشارکتی چند بنا در شهرک تاریخی ماسوله، تعریف کاربری مناسب به تعدادی دیگر از ساختمان‌ها همچون خانه‌های شیرازی، خسرو آبادی، اشکوری، زری دوست و غیره اقدامات قابل اعتنا بوده که آن‌ها نیز مراحل پایانی خویش را سپری می‌کند. 

وی با بیان اینکه تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای کشور به وجود آورده است، تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات انقلابی و فرهنگی به هنگام دولت سیزدهم، تنگناها در حوزه میراث فرهنگی کمتر احساس شده، به گونه‌ای که علاوه بر اعتبارات دولتی، با برنامه ریزی بخش‌های خصوصی، خیرین و مالکان بناها به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقمند شده و اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان یکی از راه‌های برون رفت از چالش‌های اقتصادی پیش روی را توجه ویژه به صنعت گردشگری دانست و بیان کرد: صیانت از بناهای تاریخی، لازمه رونق گردشگری است و در این راستا سیاست اداره کل ذیل سیاست کلان وزارتخانه تعریف شده و به همان میزان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

جهانی با اشاره به مرمت بناهای تاریخی موزه میراث‌روستایی، شهرک تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، مدرسه فروغ، کاخ دادگستری شهر بندرانزلی، میل راهنمای روستای اُمام، خانه‌های عضدی، قدیری، محصصی، نصرتیان، هتل ایران و ۱۰ها ساختمان تاریخی دیگر که در این راه با کوشش‌های بی‌دریغ دولت مردمی، رسیدن به اهداف مورد نظر از دسترس دور نخواهد بود ابراز امیدواری کرد همچون ۲ سال گذشته با اختصاص اعتبار لازم و مرمت به هنگام آثار بتوان امانت گذشتگان را سالم به آیندگان سپرد با دولت مقتدر انقلابی سیزدهم چندان دور از انتظار نیست. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1474385

مهمترین اخبار ایران و جهان: