نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 16:57

توانمندسازی معتادان متجاهر در ۱۵ استان دنبال می شود

بیرجند_ مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع توانمند سازی معتادان متجاهر از یک سال گذشته در ۱۵ استان دنبال شده که علاوه بر درمان به اشتغال آنها نیز توجه می گردد.

به گزارش خبرنگار مهر؛ محمد زارعی ظهر دوشنبه در مراسم امحای بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان که همزمان با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: وجود معتادان متجاهر در شهرها بسیار نگران‌کننده می‌باشد که به همین سبب یکی از اهداف اصلی ستاد، جمع‌آوری این افراد و سپس درمان و توانمندسازی آنان برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد تعیین شده است.

وی با اشاره به اهمیت توانمندسازی افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، افزود: اگر در این بخش غفلت شود احتمال برگشت دوباره فرد به سمت مواد مخدر زیاد بوده به همین سبب در مراکز نگهداری معتادان به این موضوع به طور ویژه پرداخته شده و مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با راه اندازی مرکز ماده ۱۶ گفت: به طور تقریبی شرایط راه اندازی این مرکز در تمامی استان‌های کشور فراهم گردیده است.

زارعی ادامه داد: موضوع توانمند سازی معتادان متجاهر از یک سال گذشته در ۱۵ استان دنبال شده که علاوه بر درمان به اشتغال آنها نیز توجه می‌گردد.

وی ادامه داد: ظرفیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر در کشور برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد شده است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه زمینه‌های فرهنگی خوبی در طرح یاریگران زندگی در راستای آموزش و پیشگیری از اعتیاد از سال گذشته در کشور آغاز شده است، بیان داشت: آموزش در زمینه پیشگیری از اعتیاد و گرایش افراد به سمت مواد مخدر در اولویت فعالیت‌های ستاد بوده که باید دیگر دستگاه‌ها نیز در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند.

زارعی امحای مواد مخدر را یکی از اقدامات برجسته در حوزه مقابله با این بلای خانمان سوز عنوان کرد و گفت: امحاء مواد مخدر شأن دهنده تلاش جدی و اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با مواد مخدر است.

وی به آسیب‌های اعتیاد اشاره کرد و بیان داشت: اعتیاد به یکی از مسائل و چالش‌های جدی در دنیا تبدیل شده که متأسفانه آمار گرایش به آن رو به رشد است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به تبلیغاتی که امروزه در فضاهای مختلف و با اسامی خاص برای مواد مخدر در دنیا وجود دارد، افزود: بیش از ۳۰۰ میلیون معتاد در دنیا وجود دارد که پیامدهای شومی بر بنیان خانواده داشته و تأثیر مهمی بر نیروی انسانی دارد.

زارعی با بیان اینکه کشور ایران در بحث مبارزه با مواد مخدر جدی می‌باشد، تصریح کرد: هر روز مبارزه با این بلای خانمان سوز در ایران به طور جدی تری دنبال می‌شود که تقدیم ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در این عرصه گواه بر این موضوع است.

وی ادامه داد: ایران در همسایگی کشوری قرار گرفته که قطب تولید مواد مخدر می‌باشد و این امر موضوع مبارزه و مقابله با این مواد را سخت‌تر کرده که باید به طور جدی تر ورود یابیم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر علاوه بر موضوع پیشگیری و مقابله با پیامدهای شوم مواد مخدر موضوع درمان معتادان را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، اضافه کرد: گروه‌های مرجع می‌توانند تأثیر بسزایی در نحوه برخورد نسل جوان با پدیده شوم اعتیاد داشته باشند.

زارعی خاطرنشان کرد: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان موضوع دیگری بوده که باید به طور جدی به آن پرداخته و مورد حمایت قانونی قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1311285

مهمترین اخبار ایران و جهان: