نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1402 - 14:43

گسترش همکاری‌های دوجانبه محور دیدار روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان

روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان در شهر «شیان» چین دیدار و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگرازی فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در شهر «شیان» چین دیدار و مسایل روز گسترش بیش از پیش همکاری های همه جانبه و تعمیق روابط شراکت راهبردی و هم‌پیمانی دو کشور را بررسی کردند.

روسای جمهور نتایج مثمر ثمر نشست دوره ای کمیسیون مشترک بین دولتی در همکاری اقتصادی که روز12  می در شهر «تاشکند» برگزار شد، بسیار ارزشمند خواندند.

همچنین بر اهمیت اجرای عملی تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی و پیشبرد پروژه های تعاونی صنعتی از جمله در صنایع انرژی، ماشین سازی، کشاورزی، حمل و نقل و ارتباطات و سایر صنایع تاکید شد.

روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان همچنین در خصوص موضوعات روز دستور کار منطقه تبادل نظر و برنامه مراسم های آتی را بررسی کردند.

تاجیکستان یکی از مهم ترین همکاران بازرگانی ازبکستان می باشد، مبادلات بازرگانی دو کشور در 11 ماه سال 2022 میلادی در سطح  بیش 503 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 24 واحد شرکت از جمله یک شرکت با صددرصد سرمایه سرمایه گذاران تاجیکستان و در تاجیکستان نیز 9  شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبکستان فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، تاجیکستان استقلال این کشور را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/    

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1222841

مهمترین اخبار ایران و جهان: