نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 16:41

تحقق تقوای اجتماعی در مسئله حجاب

تا معرفت‌ و آگاهی ایجاد نشود و ذهن‌ها اقناع نگردند، اراده‌‌ها حرکت نخواهند کرد.

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، زینب نجیب؛ کارشناس ارشد فلسفه دین: یکی از روش‌های پی‌بردن به راهکارهای حل یک مسئله روش مقایسه است. برقراری پیوند بین پدیده‌ها و کشف روابط میان آن‌ها برای درک تفاوت‌ها و شباهت‌ها را مقایسه می‌نامیم در اغلب موارد می‌توان از روی شباهت‌ها پی به راهکارهای مشابه برای حل یک مسئله برد‌. به عنوان مثال وقتی خیلی دقیق و عمیق به روش‌ها و عوامل مؤثر در فراگیر شدن فرهنگ مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا می‌پردازیم، می‌توانیم به روش مقایسه، بسیاری از راهکارها در باب موضوعات دیگر را تحت عنوان تقوای اجتماعی بیابیم. مثلا در باب مسئله‌ی حجاب یا مسئله‌ی اسرافی‌گری یا احترام به قانون راهنمایی و رانندگی و هزاران مسئله‌ی دیگر که سبک زندگی جمعی را نشان می‌دهد به راهکارهای مشابه برسیم. 

 

اگر بخواهیم از عوامل مؤثر در همان موضوع کرونا سخن برانیم به طور خلاصه می‌توان گفت:

 

- اولین عامل در فراگیر شدن فرهنگ مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی مبارزه با کرونا، آگاهی مردم از عوارض این ویروس، آگاهی از روش‌های پیشگیری و در مرحله بعد درمان این بیماری بود. این آگاه‌سازی تا بدانجا بود که حتی مشاوره‌‌ به طور رایگان در هر زمان از شبانه‌روز توسط متخصصین امر و در طیف وسیعی از سؤالات در باب مسئله‌ی کرونا صورت می‌پذیرفت.

 

- رسانه ملی و فضای مجازی در تولید محتوا نقش بسزایی ایفا کردند. تبیین‌گری در ابعادگوناگون این بحران، به روش‌های مختلف برای اقناع اذهان عمومی شکل گرفت و این آگاهی به تدریج در طول یک سال با وجود تغییر مرحله به مرحله‌ی ویروس در میان آحاد جامعه کامل شد.

 

- از همان روزهای نخست قوانینی برای اجرای دقیق شیوه‌نامه‌ها طراحی شد و تمامی سازمان‌ها و ادارات و مکان‌های عمومی ملزم به رعایت آن شدند و تخطی از آن توسط نهادهای نظارتی با برخورد قضایی به صورت جدی پیگیری شد.

 

- از سوی دیگر ایجاد درد مشترک میان همه ملت‌ها در مقابله با این ویروس منحوس از دیگر عوامل موثر مبارزه بود. وقتی همه انسان‌ها از یک درد مشترک رنج می‌برند، این خود باعث ایجاد بسترهایی برای مشارکت، هم‌افزایی، همکاری، همیاری و همدردی می‌شود و چه قدرتی بالاتر از قدرت اراده‌ی انسان‌هایی که وحدت‌وار، نقش‌آفرینی می‌کنند. همان‌طور که امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «یدالله مع الجماعه».

 

- افزون بر موارد بالا نقش خیرین و ایثارگران و رویکرد معنوی آحاد جامعه بسیار مؤثر واقع شد. اقدام افرادی برای کمک به مناطق محروم، کمک‌های بی‌سابقه‌ی مردمی، پرستاری از بیماران، کفن و دفن فوت‌شدگانِ پرخطر از جمله موارد ایثار و ازخودگذشتگی مات‌ها بود. از دگر سو توجه ملت به معنویات و زمزمه‌ی دعاهای اثرگذار برای مقابله با این شرایط سخت بسیار حائز اهمیت بود.

 

- از همه‌ی این عوامل مهم‌تر، عزم و اراده‌ی یک ملت است که در حل یک معضل اجتماعی، سرنوشت‌ساز می‌شود. البته مسلم است که تمام آنچه در بالا عنوان شد در شکل‌گیری این عزم ملی مؤثر است و شاید بالاتر از اثر، علت و دلیل آن باشد. یعنی تا معرفت‌ و آگاهی ایجاد نشود و ذهن‌ها اقناع نگردند، اراده‌‌ها حرکت نخواهند کرد. آگاهیدو تبیین دست و شایسته بود که ایجاد اراده و انگیزه می‌نمود. این عزم سبب شد تا هر فرد در هر نقطه با هر شرایط و خصلتی وظیفه‌ی خود را انجام دهد حتی اگر افرادی از قوانین تخطی می‌کرند این خود مردم بودند که یکدیگر را به رعایت اصول دعوت می‌کردند و اگر متخطی تسلیم نمی‌شد با او برخورد قاطعی صورت می‌گرفت. نقش عزم و اراده‌ی ملی در کنترل و هدایت سکان یک جامعه بی‌بدیل است.

 

بنابراین اگر بخواهیم از فرمول و الگوی همین مصداق در حل معضله‌ی حجاب بهره ببریم باید بگوییم؛ از یک طرف مراحل آگاه‌سازی مردم با همکاری رسانه‌ملی و استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های فضای‌مجازی باید بسترها را آماده کند و از طرفی سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری‌ها و در مرحله‌ی بعد نظارت دستگاه‌های قضایی در ضمانت اجرایی آنها نقش حمایتی را دارد. بیان درد مشترک مسئله‌ی زن و خانواده در جوامع گوناگون مخصوصا در دنیای غرب و مطالبه‌ی درمان نیز در ادامه‌ی راه، به همان میزان اهمیت دارد. نقش‌آفرینی جهادگران تبیینی و ایثار این قشر که بی‌چشم‌داشت در چنین شرایط سختی قدم می‌گذارند از تکه‌های دیگر این پازل موفقیت‌آمیز است. تعلیم‌و‌تربیت افراد مستعد در این زمینه نیز به تقویت جبهه، بسیار کمک خواهد کرد.

 

در پایان می‌توان چنین نتیجه گرفت همان‌طور که مردم و مسئولین دلسوز و متعهد توانستند مقتدرانه در صحنه مبارزه با یک ویروس حاضر شوند و پیروزمندانه در جبهه‌ی کنترل یک بیماریِ همه‌گیر افتخار بیافرینند؛ می‌توانند در دیگر محورهای اجتماعی با اقتدار و شجاعت حرکت کنند و زمینه‌های تقوای اجتماعی در هر موضوعی را فراهم سازند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434263

مهمترین اخبار ایران و جهان: