نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 19:23

بیش از ۲۰۰ هزار تن پسته کرمان به کشورهای جهان صادر خواهد شد

رئیس انجمن پسته ایران گفت: در تلاش هستیم که درماه‌های آینده ۲۰۰ هزار تن صادرات پسته به جهان را داشته باشیم و با توجه به اینکه محصول پسته استان کرمان از نظر کیفی رتبه بالایی در جهان دارد، امیدواریم دوباره بازارهای جهانی را به دست بگیریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد صالحی رئیس انجمن پسته ایران امروز در نشست با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف در محل اتاق کرمان اظهار داشت: استان کرمان بزرگترین قطب تولید پسته در ایران است، اما متأسفانه به علت سرمازدگی‌های سال‌های اخیر از جمله خسارت ۱۳ میلیاردی در سال گذشته به باغات پسته و کاهش نرخ تولید پسته استان موجب ایجاد فرصتی مناسب به رقبای جهانی شد که محصول پسته خود را به دنیا عرضه کنند و در بازارهای جهانی خودی نشان دهند.

وی اضافه کرد: در این میان آمریکا در سال گذشته رتبه اول تولید پسته در جهان را از آن خود کرد.

رئیس انجمن پسته ایران افزود: در تلاش هستیم که درماه‌های آینده ۲۰۰ هزار تن صادرات پسته به جهان را داشته باشیم که شکل‌گیری چنین جلساتی نقش بسیار مهمی در احیای بازار صادرات پسته کرمان دارد، زیرا محصول پسته استان از نظر کیفی رتبه بالایی در جهان دارد و امیدوارم که بتوانیم باز هم به رونق قبل پسته ایران در عرصه‌های بین‌المللی باز گردیم و شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی و صادرات این محصول مهم باشیم.

سید مهدی طبیب‌زاده نیز اظهار داشت: استان کرمان دارای ظرفیت‌های صادراتی بسیار بالایی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله معادن، کشاورزی و صنایع است، اما علی‌رغم وجود این پتانسیل‌ها، عمده صادرات استان، بیشتر مواد خام و فلزی و غیر فلزی‌اند که نیازمند بازنگری جدی و عزم راسخ در زمینه ی صادرات است.

وی ادامه داد: فرایند تولید یک محصول از تولید تا صادرات امری بسیار پیچیده است و نیازمند نظارت و تغییر نگرش به بازارهای جهانی و کالاهای قابل عرضه است تا یک محصول با ارزش افزوده مناسب از کشور خارج شود و از خام‌فروشی فاصله بگیریم.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان افزود: راه حل ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور در داخل استان و چرخه تولید تا صادرات است که به‌دست دولت و مردم حل می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات زیاد در زمینه صادرات محصولات افزود: از جمله مشکلات این زمینه می‌توان به مسائل گمرکی ، تأمین بودجه و حمل و نقل و دیگر موارد اشاره کرد که راه حل آن تسهیل ارتباطات و همکاری‌ها بین کشورهای هدف از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

 طبیب‌زاده، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته با رایزن‌هایی با ۲۰ کشور از جمله کشور‌های عمان، الجزایر، بلاروس و... هماهنگی و صحبت‌های اولیه انجام شده تا بتوانیم زمینه‌ساز توسعه بازار محصولات غیر نفتی ایران در کشورهای هدف شویم.

رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران و استان کرمان ابراز داشت: ما در بخش تولید از نظر سطح زیر کشت رتبه خوبی داریم و باید بتوانیم بهره‌وری و میزان برداشت را از مقدار زمین موجود افزایش دهیم که احتیاج به بازنگری در روابط تعاملی بین بخش خصوصی و تشکیلاتی با رایزن‌های اقتصادی داریم و این در حالی است که کشور ایران هم اکنون با شرایط تحریم‌های ناعادلانه در بحث صادرات مواجه است.

صادرات ۳۰۰ هزار تن محصولات جالیزی و گلخانه‌ای از جنوب کرمان

دلفاردی، فعال اقتصادی به نمایندگی از جمع کشاورزان جنوب استان کرمان نیز در این جلسه بیان کرد: در سال گذشته استان کرمان ۳۰۰ هزار تن محصولات جالیزی و گلخانه‌ای را صادر کرده است.

سلطانی نژاد، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان نیز اظهارکرد: استان کرمان در سال ۱۴۰۱ رتبه اول کشور را از نظر جذب سرمایه‌گذار خارجی از آن خود کرده که این نشان دهنده ظرفیت‌های استان است که می‌توانیم از این نعمت‌های الهی در جهت رشد و پیشرفت اقتصادی ایران و در جهت رسیدن به قله‌های موفقیت بهره ببریم.

در ادامه مراسم نیز رایزانی از کشورهای پاکستان، عراق و ترکیه به بیان مشکلات و توانمندی‌های خود در عرصه بین‌المللی پرداختند و آمادگی خود را برای همکاری هرچه بیشتر و بهتر با استان پهناور کرمان ابراز داشتند.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315863

مهمترین اخبار ایران و جهان: