نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 15:33

آیا تشکیل وزارت بازرگانی اولویت دارد؟

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: تشکیل وزارتخانه به دلیل اینکه بخش قابل‌توجهی از نیازهای اقتصادی حوزه تولید و مصرف را مدیریت می‌کند، حائز اهمیت است.

فارس پلاس، دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: در حالی که پیش تر گفته شده بود نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند در هفته جاری به بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی‌ بپردازند، از خانه سبز ملت خبر رسیده که نمایندگان مجلس با درخواست مسکوت ماندن لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرده اند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و اهمیت آن به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به تعدد و شرح وظایف وزارت بازرگانی در بخش های مختلف اقتصاد و در حوزه های داخلی و خارجی، روابطی در این حوزه ها حکمفرماست که تنظیم آن برعهده این وزارتخانه خواهد بود و بی تردید تشکیل وزارت بازرگانی از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بی تردید در نظر دارد مجموعه وظایف وزارت بازرگانی در حوزه های مختلف اعم از مدیریت صادرات و واردات، دیپلماسی اقتصادی، چگونگی حضور داشتن یا نداشتن در نهادهای بین‌المللی اقتصادی و تجاری و توجه به ارتقای جایگاه تجارت در روابط بین الملل به قدری مهم است که در افزایش امنیت ملی تأثیرگذار است. درواقع، یکی از مؤلفه های مهم امنیت کشور توسعه روابط تجاری و قدرت گرفتن اقتصادی و تجاری در عرصه منطقه و بین الملل است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق  درباره شرح وظایف وزارت بازرگانی عنوان کرد: در حوزه داخلی موضوعات مربوط به حفظ، نگهداری و توزیع کالا در بخش های تولید و مصرف یا خدماتی که باید به جامعه ارائه شود یا موضوعات مرتبط با حمل و نقل در شرح وظایف وزارت بازرگانی می گنجد. تشکیل این وزارتخانه به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از نیازهای اقتصادی حوزه تولید و مصرف را مدیریت می کند، بسیار حائز اهمیت است.

آل اسحاق یادآور شد: حفظ و نگهداری، نظارت بر توزیع، قیمت گذاری و جلوگیری از احتکار و سوءاستفاده و مقابله با نارسایی هایی که گاهی در بخش هایی از اقتصاد و میان برخی اصناف دیده می شود، ازجمله وظایف نظارتی وزارت بازرگانی است. وقتی چنین وزارتخانه ای وجود نداشته باشد، دامنه این گونه تخلفات گسترده و درنهایت باعث به هم ریختن نظامات کشور می شود.

وی معتقد است: شاید در حوزه مصرف داخلی اینگونه تصور شود برهم خوردن نظام توزیع مواد اولیه حتی گوجه فرنگی یا گندم برای یکی دو هفته چندان مشکل زا نیست، اما به هم ریختن این نظامات به نظر ساده کل بخش تولید و صنعت و نیازهای مردم در بازار را دچار چالش های اساسی می کند. بنابراین وجود وزارت بازرگانی در حوزه داخلی برای ساماندهی اصناف و فعالان اقتصادی بسیار مهم است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: با توجه به وجود حدود ۳ میلیون صنف در کشور که وزارت بازرگانی باید آن ها را به بهترین شکل ساماندهی کند و نظارت ویژه ای بر تشکل‌های اصناف اعم از تولیدی یا توزیعی داشته باشد، لذا تشکیل وزارت بازرگانی برای تأمین کالا و جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی مانند احتکار یا گران فروشی بسیار ضروری است.

وی درباره بُعد خارجی اهمیت تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کرد: این بُعد ناظر به مدیریت و هماهنگی‌ بخش های تجاری، ارزی، مالی و تدوین بهترین روش دیپلماسی اقتصادی برای تعیین بهترین سیاست های تجاری است.

آل اسحاق تصریح کرد: برای ثبت سفارش کالا یا مواد اولیه و تخصیص ارز باید بانک مرکزی و وزارت بازرگانی هماهنگ باشند، در غیر این صورت بخش قابل توجهی از تجارت خارجی دچار چالش می شود؛ بنابراین در زمینه دیپلماسی اقتصادی و تجاری اگر هماهنگی‌های لازم میان وزارت بازرگانی با بخش های مربوطه مانند وزارت امور خارجه یا بانک مرکزی شکل نگیرد، به تضعیف تجارت خارجی کشور منجر می شود. این روند می تواند حضور پررونق کشورمان را در نهادهای منطقه ای و بین المللی مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اکو تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: مدیریت صحیح تجارت و بازرگانی خارجی با  پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی به توسعه اقتصاد کشور می انجامد، بنابراین برای پیشبرد اهداف تجارت و بازرگانی خارجی باید به نقش مهم و سازنده وزارت بازرگانی در  ساماندهی و چگونگی مدیریت روابط در منطقه و عرصه بین الملل توجه کرد.

وی افزود: این موضوع باعث می شود به جز اینکه موفق به حضور اولیه در سازمان های منطقه ای و بین المللی شده ایم، با حضور عملیاتی قابل توجهی که به سرمایه گذاری و تحقق الزامات خاص خود در اقتصاد ایران منجر می شود، گام های ارزنده ای به نفع توسعه تجارت خارجی برداشته شود.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1592463

مهمترین اخبار ایران و جهان: