نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 17:01

باشماق در لیست مرزهای واردات خودروهای اروپایی قرار گفت

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج گفت: با پیشنهاد اتاق بازرگانی سنندج و پیگیری استاندار، مرز بین‌المللی باشماق در لیست مرزهای واردات خودروهای اروپایی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیدکمال حسینی در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج با اعلام خبر قرارگرفتن نام مرز بین‌المللی باشماق در لیست مرزهای مجاز واردات خودروهای کارکرده اروپایی، اظهار داشت: متأسفانه هیچ کدام از مرزهای کردستان در لیست کشوری مرزهای مجاز برای واردات خودروهای دست دوم اروپایی قرار نداشت، لذا پیشنهاد واردات خودرو از مرزهای استان در جلسه ۲۳ مردادماه امسال شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، برای اولین بار از جانب اتاق بازرگانی سنندج مطرح شد. 

وی ادامه داد: در آن جلسه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس‌کل دادگستری استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ناظر گمرکات استان، شهردار سنندج، مدیران کل ادارات صمت و جهادکشاورزی کردستان، مدیران بانکی و سایر مدیران استان حضور داشتند که همگی قریب به اتفاق از طرح این موضوع استقبال کردند.

وی به وضعیت نامناسب اقتصاد استان علی‌رغم مرزی بودن و سایر استعدادها و ویژگی‌های آن اشاره کرد و گفت: کردستان نعمت‌های خدادای بسیاری دارد که با وجود همه‌ آنها باز هم مردم آن از نظر معیشتی وضعیت بغرنجی دارند که این وضع به هیچ وجه زیبنده و لایق این مردم شریف نیست.

حسینی اذعان کرد: لذا از نظام و دولت انتظار می‌رود که نسبت به جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها در سالیان گذشته جدای از اجرای پروژه‌های بلندمدت و تأثیرگذار نسبت به اخذ تصمیمات اینچنینی که اثرگذاری آنی و زودهنگام دارند نهایت توجه و نگاه ویژه را به کردستان و مردم غیور آن داشته باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: شاید احداث و ایجاد زیرساخت‌های اشتغال و تولید سرمایه نظیر احداث یک کارخانه‌ نیازمند صرف زمان و هزینه باشد، اما اینکه مرز بین‌المللی باشماق مریوان در لیست مرزهای مجاز برای واردات خودروی دست دوم قرار گیرد فقط و فقط نیازمند گرفتن یک دستور و ابلاغ یک بخشنامه از تهران بود، که در آن صورت شاهد گردش سرمایه در بانک‌های استان، رونق تجارت و... خواهیم بود. 

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه واردات خودروی دست دوم از مرزهای استان تأثیر قابل توجهی بر میزان تعهدات ارزی استان خواهد داشت، اذعان کرد: مزیت دیگر واردات خودرو از مرزهای کردستان، کاهش قابل توجه تعهدات ارزی استان است، چرا که بدهکاران ارزی برای رفع تعهدات ارزی خود با تهاتر واردات از محل ارز حاصل از صادرات می‌توانند تعهد خود را کم و یا تسویه کنند.

حسینی گفت: اما چون حجم واردات استان کم است میزان تعهدات ارزی ظرف چند سال اخیر بجای کم شدن، سیر صعودی داشته است که با توجه به تعداد و قیمت خودروهای وارداتی، نتیجه‌ی تهاتر میان صادرات و واردات موجب تسویه حساب بسیاری از متعهدین ارزی استان خواهد بود.  

وی خطاب به دستگاه‌های نظارتی و ادارات مسوول و خدمت‌رسان در مرز باشماق گفت: امروز فرصتی به نام واردات خودرو در مقابل فعالین اقتصادی استان قرار گرفته است که باید از این مجال نهایت استفاده را برای چرخاندن چرخ اقتصاد استان ببریم لذا ضروری است اداراتی نظیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، استاندارد، گمرک باشماق و اداراتی که در باشماق مسوولیتی دارند نهایت توان و پتانسیل خود را برای آسان‌سازی فرآیند واردات به کار بگیرند، چرا که قطعا برخی کوتاهی‌ها باعث از دست رفتن این فرصت می‌شود که دود این مسئله در چشم مردم استان خواهد رفت.

وی ضمن قدردانی از استاندار کردستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی، ناظر گمرکات استان و مدیر گمرک باشماق مریوان گفت: اینکه شب قبل از اعلام شیوه‌نامه‌ واردات خودرو مجوز برای مرز باشماق کردستان صادر شد فقط و فقط با همّت و کار تیمی خوب هم‌ی عوامل تأثیرگذار به مدیریت استاندار پرتلاش استان محقق شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1536263

مهمترین اخبار ایران و جهان: