نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 15:39

رشد ۸۰۰ درصدی اعطاء نشان حلال در ایران

سرپرست دفتر تخصصی امور بین‌الملل و حلال سازمان ملی استاندارد گفت: در یکسال‌و‌نیم‌ گذشته رشد ۸۰۰درصدی در اعطاء نشان حلال در کشور حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سیدابراهیم ابراهیمی، سرپرست دفتر تخصصی امور بین‌الملل و حلال سازمان ملی استاندارد، در چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش حلال و نقش آن در توسعه تجارت بین‌الملل که با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار شد، در مورد تلاش‌های مسؤولان این سازمان برای اعطای استاندارد حلال مطابق با فقه جعفری، گفت: این تفکر که ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که تمام مواد مصرفی در دسترس ما حلال است، موجب شده است که تلاشی برای توجه به رعایت استاندارد حلال در محصولات و تولیدات داخلی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز در لیست ۱۰ کشور برتر صادرکننده محصولات حلال دنیا هیچ کشور اسلامی حضور ندارد، افزود: از طرفی ۶ جایگاه نخست واردکنندگان این محصولات از آن کشورهای اسلامی است که بیشترین مصرف را دارند.

سرپرست دفتر تخصصی امور بین‌الملل و حلال سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: گردش مالی تجارت حلال دنیا در سال گذشته میلادی بالغ بر ۲هزار و ۸۰۰میلیارد دلار بوده است که البته با احتساب بخش‌های خدماتی آن شامل بانکداری،گردشگری، بیمه و فعالیت‌های پزشکی این رقم به ۶هزار دلار در سال می‌رسد و با توجه به ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی ایران به ویژه در زمینه مواد‌غذایی و دارویی می‌توانیم سهم مناسبی از این تجارت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در گذشته به دلیل انجام مراحل مختلف مانند تأیید سلامت مواد‌اولیه محصولات حلال، بازدید از محل تهیه و تولید آن و دیگر موارد، فرآیند صدور نشان حلال طولانی می‌شد که در نتیجه آن از ابتدای سال ۹۵ تا انتهای سال ۱۴۰۰ و در مدت ۶ سال تنها ۲۵۰ نشان حلال در کشورمان صادر شده است، به عبارتی در یکسال کمتر از ۲۵ نشان اعطاء می‌شد.

ابراهیمی بیان کرد: خوشبختانه با تمهیدات در نظر گرفته شده و طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، یک فقیه مجتهد و صاحب نظر که فقاهت وی از سوی شورای نگهبان تأیید می‌شود از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد بر استاندارد حلال محصولات نظارت می‌کند و با این تدابیر در یکسال‌و‌نیم‌ گذشته بیش از ۸۰۰درصد رشد اعطاء نشان حلال داشته‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در گروه آبزیان و با نشان حلال کشور و مطابق بر فقه جعفری تنها توانایی صادرات ماهی و میگو را داریم، به دنبال آن هستیم تا طبق تفاهم‌نامه با کشور مالزی دیگر آبزیان پرورش داده شده در ایران را با نشان حلال این کشور صادر کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، سیدمحمدباقر رضوی تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش حلال ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص بیان کرد: در این رابطه با هدف توسعه صنعت حلال کشور نشست‌های مختلفی با مسئولان و مدیران سازمان ملی استاندارد، اتاق ایران، مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اسلامی(ایکریک) داشته‌ایم تا سهم ایران در بازارهای بین‌المللی حلال دنیا را که اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است، ارتقاء بخشیم.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی از برگزاری این همایش توسعه بازار صادراتی محصولات حلال ایران است، با شکل‌گیری دبیرخانه مرکزی همایش حلال به دنبال آن هستیم که هر ساله یک استان میزبان برگزاری این رویداد بین‌المللی مهم باشد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی حلال و نقش آن در توسعه تجارت بین‌الملل با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر مسئولین دولتی و بخش خصوصی نسبت به اهمیت رونق و شکوفایی این صنعت در کشور مطلع‌تر از گذشته شده‌اند، گفت: با گسترش سطح تعاملات میان بخش دولتی و خصوصی به دنبال بهبود فرآیند تولید و صادرات محصولات حلال در کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه با رکود صنعت حلال کشور در سال‌های اخیر اقتصاد ما متضرر شده است، افزود: باید در این حوزه اقدامات اساسی انجام شود تا ضمن توسعه این صنعت بتوانیم سهم اعظمی از بازارهای بزرگ حلال دنیا را به دست آوریم.

در بخش دیگری از این نشست، اعضاء شورای سیاست‌گذاری همایش حلال و مدعوین جلسه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و به مواردی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه برگزاری همایش، انتخاب سخنران‌ها و تعیین موضوعات مورد بحث در این رویداد و برنامه‌ریزی برای بازدید از نمایشگاه‌های خارجی در سایر کشورها در زمینه ارائه و فروش محصولات حلال اشاره و عنوان شد که باید به‌طور مستمر برای تامین زیرساخت‌های صنعت حلال کشور تلاش کرده و با برآورد مالی، تامین هزینه‌‌ها و ایجاد کمیته‌های متعدد در این مورد ظرفیت‌سازی لازم صورت گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1603863

مهمترین اخبار ایران و جهان: