نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 10:54

دلیل اشتیاق کشورها به بریکس اجتناب از وابستگی به ابرقدرت‌هاست

وزیر خدمات عمومی و زیرساختی آفریقای جنوبی می‌گوید که کشورها به‌دنبال پیوستن به «بریکس» هستند تا دیگر زیردست ابرقدرت‌ها نباشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سیل زیکالالا، وزیر خدمات عمومی و زیرساختی آفریقای جنوبی بر این باور است که کشورها با پیوستن به «بریکس»، خواستار توافق و مشارکتی دوطرفه هستند که آنها را به زیردست و تابع ابرقدرت‌ها تبدیل نکند.

زیکالالا در حاشیه اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ گفت: اکثر کشورهای جهان آرزوی بستر و سکویی را دارند که بتوانند در آن بستر به طور دوجانبه و بدون سلطه به اصطلاح ابرقدرت‌ها، همکاری و مشارکت داشته باشند. و این دلیل اشتیاق زیاد برای پیوستن به بریکس است.

وی در ادامه گفت که ابتکار «بریکس پلاس» با هدف گنجاندن سایر کشورها در چهارچوب گروه «بریکس»، نوعی جایگزین برای «جهان تک‌قطبی» است و تغییر در موازنه قدرت و تجارت جهانی را تسهیل می‌کند. او در مبحث تجارت، بر نقش آفریقای جنوبی به عنوان درگاه ورود به بازارهای آفریقایی تاکید کرد.

وزیر آفریقای جنوبی همچنین تصریح کرد: ما بر این باوریم که آفریقای جنوبی درگاه ورود به آفریقاست. و از این رو، اگر به آفریقای جنوبی بیایید یا با آن تجارت کنید، ورود به بازارهای آفریقایی ممکن می‌شود. به‌تازگی منطقه تجارت آزاد آفریقا را به‌کار گرفته‌ایم که این امکان را فراهم می‌کند در صورت وجود شرکت در آفریقا، در تمام این قاره قادر به داد و ستد باشیم.

وی همچنین بر ضرورت انجام فعالیت‌های تجاری کشورها با ارزهای ملی یا ایجاد یک ارز مشترک برپایه بریکس تاکید کرد.

بریکس، اقتصادهای بزرگ در حال توسعه جهان از جمله برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی را گرد هم می‌آورد. تعدادی از کشورهای دیگر از جمله الجزایر، آرژانتین، مصر، ایران، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر، تمایل خود برای پیوستن به این گروه را اعلام کرده‌اند. آفریقای جنوبی که در ماه ژانویه ریاست دوره‌ای بریکس را عهده‌دار شد، از پانزدهمین دوره اجلاس بریکس که ۲۲ تا ۲۴ آگوست برگزار می‌شود، میزبانی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463419

مهمترین اخبار ایران و جهان: