نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 19:21

باغداران مراقب سرمازدگی بهاره باشند

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: باغداران در روزهای پیش رو مراقب سرمازدگی بهاره باشند تا باغات شکوفه داده آنها دچار خسارت نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شهریار عصر چهارشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت کشت و زرع بهاره در اردبیل اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی به ویژه برودت هوا تا هفت درجه در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده و احتمال سرمازدگی باغات و زراعت، شایسته است بهره‌برداران اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت احتمالی وارده انجام دهند.

وی تصریح کرد: در باغات برای محافظت از سرما و یخبندان استفاده از ماده ضد هسته یخ و بهره‌گیری از اسید آمینه پتاس بالا برای دفع علف‌های هرز بدون شخم، استفاده از گرمادهنده باغی، ایجاد دود، آبیاری یک روز قبل تا عمق رطوبتی ۲۰ سانتیمتر بسیار مهم و اساسی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی به زارعین توصیه کرد تا با استفاده از کود کلروپتاسیم به صورت سرک و به میزان حداقل ۵۰ کیلوگرم در هکتار در اراضی زراعی اقدامات به موقع را انجام دهند.

شهریار به زنبورداران نیز توصیه کرد تا با جلوگیری از هرگونه بازدید و بررسی کندوهای عسل و انجام اقدامات لازم برای حفاظت از کلنی‌ها با هدف جلوگیری از تلفات احتمالی پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

وی گفت: ضروری است با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی سرد که از عصر جمعه تا یکشنبه هفته آینده مناطق مرکزی، جنوبی و شهرستان‌های گرمی و مشگین‌شهر را در بر می‌گیرد، مراقبت‌های لازم انجام شده تا خسارتی را به تأسیسات، ادوات کشاورزی، باغات و سایر مجموعه‌های گلخانه‌ای شاهد نباشیم.

شهریار در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در کنار روشن کردن آتش و ایجاد دود در باغات، انتقال دام‌ها به اماکن سرپوشیده و کنترل تنظیم دما در گلخانه‌ها و استخرهای پرورش ماهی نیز بسیار ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: شایسته است کشاورزان مرکز و جنوب استان با توجه به شرایط سرما و یخبندان احتمالی در روزهای آینده مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا تولیدات آنها دچار خسارت نشود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116663

مهمترین اخبار ایران و جهان: