نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 18:31

پکن: کمک تسلیحاتی آمریکا به‌تایوان نقض حاکمیت چین است

وزارت خارجه چین امروز در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر قصد آمریکا برای افزایش کمک تسلیحاتی به جزیره تایوان تصریح کرد: توانایی پکن در حفاظت از تمامیت ارضی خود را دست‌کم نگیرید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر قصد آمریکا برای افزایش کمک تسلیحاتی به تایوان در بیانیه ای تصریح کرد: ارائه کمک های نظامی آمریکا به منطقه تایوان، به طور جدی اصل چین واحد و مفاد ۳ بیانیه مشترک چین و آمریکا، به ویژه بیانیه ۱۷ آگوست را نقض می کند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه چین در این ارتباط آمده است: چنین اقداماتی به طور جدی حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می کند و به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان آسیب می رساند.

بیانیه مذکور اضافه می کند: پکن درباره این موضوع به شدت ابراز تاسف می کند. مسئله تایوان کانون اصلی منافع چین و اولین خط قرمزی است که نباید در روابط چین و آمریکا از آن عبور کرد. ما از ایالات متحده می‌ خواهیم تا قاطعانه به اصل چین واحد و ۳ بیانیه مشترک چین و ایالات متحده پایبند باشد و از افزایش تماس نظامی با منطقه تایوان یا تسلیح آن به هر وسیله و یا تحت هر شرایطی دست بردارد.

پکن در بیانیه خود تأکید کرد: احدی نباید عزم و توانایی مردم چین در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.

وزارت دفاع چین دیروز سه‌ شنبه اعلام کرد که شکایت رسمی خود بابت بسته جدید کمک‌ های تسلیحاتی به تایوان را به واشنگتن تحویل داده است.

«تان کافی» سخنگوی وزارت دفاع چین در این‌ باره گفت: از آمریکا می‌خواهیم هر شکلی از تبانی و همکاری نظامی با تایوان را متوقف کند. ارتش آزادی‌بخش خلق (چین) وضعیت در تنگه تایوان را از نزدیک رصد می‌کند و همیشه در حالت آماده‌باش قرار دارد.

روز یکشنبه نیز «چن بینهوآ»، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین اعلام کرد که اقدام آمریکا در ارائه کمک‌های نظامی جدید به جزیره تایوان با هدف حمایت از استقلال این منطقه از پکن، باعث می‌شود تایوان به انبار باروت و انبار مهمات، تبدیل شود. اتخاذ چنین اقداماتی می‌تواند خطر وقوع درگیری‌های نظامی در تنگه تایوان را افزایش دهد.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که واشنگتن ۳۴۵ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان ارائه خواهد داد.

در بیانیه رئیس جمهور آمریکا آمده بود: با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهور به من داده‌اند، بدین وسیله به وزیر امور خارجه تفویض اختیار می‌کنم که برداشت تا سقف ۳۴۵ میلیون دلار از خدمات دفاعی را به سوی تایوان هدایت کند. وزارت دفاع نیز آموزش نظامی برای ارائه کمک به تایوان را برعهده خواهد داشت.

چین مطابق با سیاست «چین واحد» جزیره خودمختار تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، و بارها سفر مقامات ارشد آمریکا و اروپا به این جزیره و ارسال سلاح و تقویت جریان‌های جدایی‌طلب این منطقه با نیات سیاسی، اقتصادی و برگزاری رزمایش نظامی را محکوم کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1423643

مهمترین اخبار ایران و جهان: