نیوز سیتی!
19 مهر 1402 - 23:23

عملیات مقاومت فلسطین چه تأثیری بر جنگ اوکراین خواهد گذاشت؟

گسترش تحولات و دامنه درگیری‌های فلسطین با توجه به همه گزینه‌هایی که در حال حاضر به‌وسیله کارشناسان بررسی می‌شود، امکان‌پذیر است. اگر هر یک از احتمالات اجرایی شود، اوکراین رها می‌شود و مانند دختربچه ای در مهمانی بزرگ‌سالان باید تنها با خود بازی کند و چون تنهاست، جیغ‌وداد می‌کند تا بزرگ‌ترها به وی توجه کنند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: اندیشکده کومسومولسکایا براودا در گزارشی آورده است: عملیات «طوفان الاقصی» تا چه اندازه می تواند بر کمک های نظامی آمریکا به اوکراین تأثیر بگذارد؟ الکساندر گریشین، تحلیلگر نظامی در پاسخ به این سؤال می گوید، در بحبوحه نگرانی اوکراین از اینکه آمریکا در حال دور شدن از آنها و گرایش به خاورمیانه است، عملیات مقاومت در فلسطین اشغالی آغاز شد.

«اوضاع ما چه می شود»؟ این به معنای واقعی کلمه سؤالی است که این روزها در کی یف بعد از انتشار شایعاتی در سراسر اوکراین پرسیده می شود. مانند این مورد در فرانسه نیز وجود دارد و معتقدند ایالات متحده بر سر تصویب بودجه بسته کمک مالی 5.2 میلیارد دلاری به اوکراین با مشکلاتی مواجه است. طبعاً اوکراین که به زودی دچار چالش می شود، باید در چنین شرایطی اشتهای خود را برای دریافت کمک نظامی تعدیل کند.

چرخشی کاملاً غیرمنتظره اما منطقی رخ داده؛ ایالات متحده به عنوان متحد رسمی اسرائیل موظف است در هر صورت به آنها کمک کند (البته برخلاف اوکراین). گرچه موظف نیست همگام یا برای آنها بجنگد، اما در زمینه تأمین تجهیزات، سلاح و مهمات به قول خودشان تا آخرین قطره خون یا تا آخرین گلوله متعهد هستند.

نکته قابل توجهی وجود دارد و آن اینکه ایالات متحده بهار سال جاری شروع به خارج کردن مهمات توپخانه (به ویژه گلوله های بسیار نادر 155 میلیمتری) از انبارهای اسرائیل کرد تا خیال متحدانش را راحت کند، البته به آنها قول داد در صورت لزوم واشنگتن فوری مقدار مورد نیاز را تأمین کند و هر آنچه مصرف کنند، جبران خواهد کرد.

در نتیجه، انبارهای توپخانه اسرائیل اکنون اگر کاملاً خالی نباشد، نیمه خالی است. آمریکا این موشک ها را در اختیار ندارد و بلافاصله دستور تولید آنها را صادر کرد. لوید آستین، رئیس پنتاگون پیش تر قول داده بود در مدت چند روز تل‌آویو هر آنچه نیاز دارد، در اختیارش قرار دهد. تنها گزینه برای تحقق این وعده در مدتی کوتاه، مراجعه به صندوق های مهمات اختصاص داده شده به اوکراین و برداشتن دست کم درصد قابل توجهی از آنهاست.

در عین حال، اسرائیل ممکن است به زودی واقعاً به سلاح و مهمات نیاز داشته باشد؛ چه اینکه رهبری حزب الله لبنان اعلام کرد، اگر اسرائیل عملیات زمینی انجام دهد، عملیات نظامی علیه اسرائیل را آغاز خواهند کرد. مقام های ارشد نظامی-سیاسی دولت اسرائیل به اتفاق آرا تصمیم به آغاز عملیات زمینی در مقیاس وسیع گرفتند؛ بنابراین اگر حزب الله به قول خود عمل کند، معلوم است درگیری در مدت چند روز پایان نخواهد یافت، زیرا حزب الله سلاح های متنوع زیادی ازجمله حدود یک هزار راکت انداز و دست کم 100 هزار موشک در انبارهای خود دارد.

در چنین حالتی بجاست اسرائیلی ها دعا کنند درگیری به مداخله کشورهای همسایه و منطقه کشیده نشود، زیرا می تواند سرآغاز واقعی جنگی تمام عیار باشد. طبعاً شکست نه چندان ناممکن اسرائیل در جنگ با کشوری دارای سلاح های پیشرفته و دشمنانی دارای توانمندی های نظامی غیرهسته ای برای جو بایدن، رئیس جمهور اوکراین بدتر از فاجعه اوکراین است.

اسرائیل شریک راهبردی و متحد دیرینه آمریکاست. درواقع آنچه در اوکراین و خاورمیانه اتفاق افتاد شانس بایدن را برای کسب دومین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تقریباً به صفر می رساند، اما بدتر از آن، این است که درگیری فلسطین و اسرائیل به مرحله ای برسد که به خنجر تیزی بر گردن بایدن و تیمش تبدیل شود.

گسترش تحولات و دامنه درگیری های فلسطین با توجه به همه گزینه هایی که در حال حاضر به وسیله کارشناسان بررسی می شود، امکان پذیر است؛ اما اگر هر یک از آنها اجرا شود، کی یف رها می‌شود و مانند دختر بچه ای در مهمانی بزرگسالان باید تنها با خود بازی کند و چون تنهاست، جیغ و داد می‌کند تا بزرگ‌ترها به وی توجه کنند. 

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1535643

مهمترین اخبار ایران و جهان: