نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 14:01

ابتلای 14.5 درصد از مردم فارس به دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از 14.5 درصد از جمعیت استان فارس به بیماری دیابت مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار فارس از شیراز، عباس رضائیان زاده صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: دیابت یکی از بیماری های است که مشکلات متعددی برای متابولیسم بدن فرد بیمار ایجاد می کند.  

وی اضافه کرد: دیابت زمانی علائمی از خود بروز می دهد که میزان قند خود به حد قابل توجه ای افزایش یافته است.  
رضائیان زاده خاطرنشان کرد: عدم آگاهی از بیماری دیابت  موجب شده برخی از بیماری ها نظیر مشکلات کلیوی برای افراد ایجاد شود از این رو اگر بتوان میزان قند خون را کنترل کرد میتوان زمینه بروز این گونه بیکاری ها از بین برده شود.  

به گفته این مقام مسئول اجرای پیاده روی های مستمر برای افرادی که دارای بیماری دیابت هستند میتواند نقش ویژه ای در کاهش خطرات این بیماری داشته باشد.  

رضائیان زاده تاکید کرد: ١۴ و ۵ دهم درصد افراد بیش از ٢۵ سال دارای بیماری دیابت هستند این درحالی است که بیش از ۶٠ درصد از افراد دارای دیابت را شناسایی شده است.  

وی اضافه کرد: در راستای شناسایی بیماران دیابتی طرح فراخوان افراد روستایی به مراکز درمان در هر منطقه اجرایی شده تا بتوان تمامی افرادی که دارای این بیماری هستند شناسایی شوند.  

وی افزود: ٢٠۵ هزار فرد که دارای بیماری دیابت هستند شناسایی شده که این افراد بیش از ٢۵ سال سن دارند.  

به گفته این مقام مسئول در طرح بررسی دیابت و فشار خون تمامی افرادجامعه در روستاها مشکلی برای تامین نیروی انسانی نداشته  بلکه در شهر ها با چالش مواجه هستیم از این رو در تلاش هستیم تا مشکلات این طرح به حداقل برسد.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص آگاهی مردم فارس از ابتلا به دیابت نیز تصریح کرد: بیش از ٨٨ درصد از افراد مبتلا به دیابت از این بیماری آگاهی داشته و ٨٢ درصد از افراد نیز خدمات درمانی دریافت کرده اند.  
او در خصوص «کیست هیداتید» نیز خاطرنشان کرد: این کیست نوعی بیماری انگلی بوده که این انگل دارای دو نوع میزبان  از جمله انسان و سگ سانان است.  

به گفته این مقام مسئول احتمال انتقال این بیماری از طریق سگ به انسان در تماس مستقیم زیاد است و طی امسال ۶۴ بیمار تحت عمل جراحی این کیست قرار گرفته اند.  

رضائیان زاده خاطرنشان کرد: طی سال ١۴٠١ بیش از ١٢٠ مورد بیمار مبتلا به کیست هیداتید شناسایی شده است. 

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564487

مهمترین اخبار ایران و جهان: