نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 20:15

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه فعال شود

استاندار گیلان با دستور به اتاق بازرگانی گیلان و معاونت اقتصادی استانداری، خواستار فعال شدن سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه شد و گفت: موفقیت در عرصه صادرات منوط به بازاریابی و حفظ بازار خارجی در قالب یک برنامه راهبردی بلند مدت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی استاندار گیلان عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان در سالن الغدیر استانداری با دستور به اتاق بازرگانی گیلان و معاونت اقتصادی استانداری در راستای راه‌اندازی سرای تجاری در آستراخان روسیه اظهار کرد: راه‌اندازی این سرا فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان ایران است لذا اتاق بازرگانی می تواند با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بیشتری از این بازار کسب کند.

به گفته وی، سرای تجاری ایرانیان و تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیتی و ارزی مبادلات تجاری گیلان و روسیه گامی برای دستیابی به اهداف مشترک ۲ کشور است.

استاندار گیلان، سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه را فرصت مناسبی برای گیلان و گسترش صادرات دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان همچون بنادر گیلان می‌تواند در این بخش فعال شود و زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

عباسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در کاهش وابستگی‌های کشور به صادرات مواد نفتی با استفاده از افزایش تولیدات داخلی بیان کرد: حضور افراد مسؤول در حوزه‌های مختلف و متخصص در قالب هیئت‌های تجاری و اقتصادی، دستیابی به اهداف مورد نظر را سهل و ممکن می سازد و تاثیر بسزایی در جامعه هدف دارد.

وی هدف از سفر اخیر به روسیه را معرفی بازار از دست رفته استان در حوزه اوراسیا برشمرد و افزود: حق مردم است که از دستاوردهای ارزنده این سفر بیشتر بدانند و تلاش دولت هم همین امر است.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به تقویت مبادلات تجاری گیلان با روسیه بیان کرد: موفقیت در عرصه  صادرات منوط به بازاریابی و حفظ بازار خارجی در قالب یک برنامه راهبردی بلند مدت است و این مهم در سفر اخیر بدرستی هدف‌گذاری شده است.

عباسی با اشاره به ابلاغ اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: طبق تکالیف باید براساس منویات معظم له و برنامه های راهبردی دولت سیزدهم از این فرصت بدست آمده به درستی استفاده کنیم؛ گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است اما اکنون تنها از ظرفیت جاده‌ای به صورت محدود استفاده می شود.

وی با بیان اینکه مشکلات مشکلات موجود در ترانزیت کالا در گیلان باید در اسرع وقت برطرف شود، تصریح کرد: مشکلات موجود در حوزه ترانزیت سبب می‌شود محصولات کشاورزی ما در زمان مناسب به دست خریدار و بازار هدف نرسد لذا باید فضایی ایجاد کنیم که با اتصال ریل به بنادر، رونق کشتیرانی و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

استاندار گیلان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه را یکی از بازارهای بسیار مهم و راهبردی برای تولیدات کشور دانست و افزود: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان ۲ کشور، عدم شناخت صحیح از ظرفیت‌های یکدیگر است که موجبات سوء استفاده برخی را فراهم می‌کند؛ اتاق بازرگانی می تواند واسط خوبی برای اتصال تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران و روسیه باشد.

عباسی، سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارد دلاری روسیه را بسیار اندک دانست و بیان کرد: در سال‌های گذشته تفاهم نامه‌هایی در این زمینه منعقد اما هیچکدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی، کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاوردهای آن را منعکس کنند و اصرار بر اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقده بین طرفین داشته باشند.

وی با تاکید بر ایجاد پرواز هوایی رفت و برگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه در راستای ارتقاء بازرگانی بین کشورها تصریح کرد: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی‌سازی باید در اقتصاد دریامحور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم درحالیکه هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.

استاندار گیلان با اشاره به تلاش برخی افراد برای کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای سفراخیر روسیه گفت: مدیران و دست اندرکاران مرتبط با تولید، ترانزیت و صادرات گیلان با بهره‌گیری از فضای رسانه‌ای، به تبیین و روشنگری افکار عمومی در این خصوص بپردازند و اجازه ندهند برخی‌ها، تلاش‌های دولت سیزدهم را در حوزه تسهیل مبادلات خارجی و تقویت صادرات غیرنفتی کمرنگ و کم اهمیت جلوه دهند.

وی همچنین با اشاره به بی تفاوتی مسؤولان و دست اندرکاران گذشته نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری گیلان که در بازارهای قفقاز و سی آی اس افزود: زمانی‌ که دولتمردان گذشته، سرنوشت کشور را به ارتباط با جهان غرب گره زده بودند، بهترین فرصت‌ها در بازارهای قفقاز، آسیای مرکزی و اوراسیا از دست رفت و اکنون دولت فعلی تمامی تلاش خود را بکار بسته تا این فرصت از دست رفته را در بستر بهبود روابط با استان‌های جنوبی روسیه و تسهیل در امر تجارت با روس‌ها احیا نماید.

عباسی همچنین ظرفیت اقتصادی و تجاری مناطقی چون آستاراخان و داغستان را برای تقویت مناسبات همه جانبه با گیلان متنوع و قابل توجه دانست و تصریح کرد: در این سفر تلاش شد تا علاوه بر تبادل تجاری و اقتصادی، در خصوص گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، صنعت کشتی سازی و توسعه زیرساخت‌های بندری و اسکله سازی نیز با طرف‌های روسی گفت‌وگو و مذاکره شود تا زمینه بهره‌گیری حداکثری از اقتصاد دریامحور فراهم آید.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تنها کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت‌های حوزه اقتصاد دریامحور برای گیلان تحقق یافته است، گفت: با تقویت صنعت کشتیرانی و ترانزیت کالا در خزر می‌توان گیلان را به جایگاه مطلوبش بازگرداند و به عنوان پیشگام توسعه صادرات با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا به ویژه روسیه بدل ساخت.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614787

مهمترین اخبار ایران و جهان: