نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 17:51

هشدار جنگنده‌های چین به هواپیمای گشت دریایی آمریکا

ارتش چین روز چهارشنبه از رصد یک هواپیمای گشت دریایی آمریکا بر فراز تنگه تایوان و هشدار به آن خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش چین روز چهارشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور   به یک هواپیمای گشت نیروی دریایی آمریکا که بر فراز تنگه تایوان پرواز می‌کرد، هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ارتش چین پرواز جنگنده‌های خود را ماموریتی جهت نظارت و هشدار به هواپیمای آمریکایی و بر اساس قانون و مقررات خواند.

فرماندهی شرق ارتش چین اعلام کرد: «نیروهای ما همیشه در آماده‌باش هستند و قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی و همچنین صلح و ثبات منطقه‌ای دفاع خواهند کرد.»

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که هواپیمای گشت دریایی و شناسایی ه«پوزیدون» بر فراز حریم هوایی بین‌المللی این تنگه پرواز کرد.

در این بیانیه  آمده است:«تردد هواپیما از تنگه تایوان نشان دهنده تعهد ایالات متحده به یک اقیانوس‌های هند و آرام آزاد و باز است.»

وزارت دفاع تایوان نیز مدعی عادی بودن پرواز هواپیمای تجسسی آمریکا شد.

چین در چهار سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است. ارتش چین روز دوشنبه نیز یک کشتی جنگی آمریکایی را متهم کرد که به آب‌های نزدیک به دریای چین جنوبی تجاوز کرده است.

چین مدعی است بیشتر دریای چین جنوبی، از جمله آب‌ها و جزایر نزدیک به سواحل همسایگانش متعلق به این کشور است. چین معمولا کشتی‌هایی را برای گشت‌زنی در آب‌ها  و حفاظت از جزایر مصنوعی و تاسیسات نظامی خود در آب‌های منطقه مستقر می‌کند.

«تیان جونلی» از سخنگویان ارتش چین گفت که ناو «یو‌اس‌اس گابریل گیفوردز» تایید دولت چین را برای فعالیت در مجمع الجزایر «اسپراتلی» نداشته و این اقدام ناو آمریکایی را «نقض جدی حاکمیت و امنیت ملی چین» می‌داند.

سخنگوی ارتش چین اظهار داشت که یگان‌های دریایی چین این ناو جنگی آمریکا را حین عبور از آب‌های منطقه زیر نظر داشته و به آن هشدار دادند. وی گفت که آمریکا عمداً در حال ایجاد مشکل در دریای چین جنوبی بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596287

مهمترین اخبار ایران و جهان: