نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 09:05

استقرار واحد سینمایی در باغمزار لطفی!/ علاقه مندان موسیقی نگرانند

گرگان- بلاتکلیفی و تکرار وعده های غیرعملی در کنار طرح مباحثی مانند احداث مرکز سینمایی در باغمزار استاد لطفی در گرگان، موجب نگرانی علاقه مندان به قلندر موسیقی ایران شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: در محله سرچمشه گرگان و در بخش شمالی کوچه موسوم به لاله سیزده، عرصه ای محصور تحت عنوان باغمزار استاد «محمدرضا لطفی» واقع است.

بیش از ۹ سال از سالروز درگذشت قلندر موسیقی ایران و آرمیدن وی در خاک زادگاهش می گذرد، از همان ابتدای مراسم تدوین پیکر استاد لطفی وعده های مختلفی از سوی مدیران حوزه مدیریت شهری، ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و حتی راه و شهرسازی مطرح شد تا محل تدفین استاد لطفی به یک پایگاه هنری و فرهنگی شاخص در شمال کشور تبدیل شود.

کار تا جایی پیش رفت که برخی از از مدیران وقت با ترسیم آینده ای رویایی، این باغ مزار را در تراز اماکنی مانند سعدیه یا حافظیه شیراز توصیف می کردند اما با گذشت بیش از ۹ سال و در سالروز درگذشت قلندر موسیقی ایران، همچنان موضوع ساماندهی باغ مزار لطفی به یکی از مباحث لاینحل شهری بدل شده است.

با وجود آنکه همه متولیان با طرح مباحثی شعاری و کلیشه ای بر ضرورت بهسازی باغ مزار تاکید دارند اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و اگر نقش آفرینی اقوام و علاقه مندان به استاد لطفی نبود، وضع فعلی باغمزار هم حاصل نمی شد.

تا سال های گذشته متولیان دخیل در وهله نخست، از نبود اعتبارات سخن به میان می آوردند اما پس از پیش بینی بودجه یک میلیاردی از سوی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهسازی باغ مزار باز هم روند پیشبرد امور رضایت بخش نیست و بخش زیادی از علاقه مندان به استاد لطفی، امید زیادی به حاصل بخش بودن جلسات و موارد مطروحه از سوی مدیران ذی سمت ندارند.

زیباسازی و ترمیم فضای سبز، احداث چشمه آبخوری و سرویس بهداشتی، تکمیل جدارکشی و احیای بافت تاریخی واحدهای مسکونی پیرامونی و کوچه‌های مجاور از جمله مباحثی است که شاید بدون نیاز به بروکراسی اداری قابل اجرا باشد.

استقرار واحد سینمایی در باغمزار لطفی!/ علاقه مندان موسیقی نگرانند

برنامه های کوتاه مدت برای ساماندهی

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حوزه مدیریت شهری و پس از تعامل با دستگاه های دخیل در بخش مدیریت باغمزار استاد لطفی دو رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت ترسیم و طراحی شده است.

در بودجه ۱۸۰۰ میلیاردی شهرداری اعتباری برای باغمزار لطفی دیده نشده است سید غلامرضا موسوی افزود: در رویکرد کوتاه مدت، مقرر شد تا با همکاری همه دستگاه ها زمینه بهسازی و فضاسازی در باغ مزار استاد لطفی در دستور کار قرار بگیرد تا بستر مناسب برای اجرای برنامه هایی مانند سالروز درگذشت یا زادروز ایشان در باغ مزار فراهم شود.

وی گفت: گلکاری و فضای سبز و زیباسازی عرصه توسط شهرداری، مقاوم سازی دیواره های پیرامونی باغمزار توسط میراث فرهنگی و برنامه های فرهنگی و اجرایی با مشارکت ارشاد عملیاتی خواهد شد تا امکان برنامه های مناسبتی فراهم شود.

موسوی بیان کرد: در رویکرد بلندمدت هم، مباحث مختلفی مطرح شده و دستگاه های دخیل از جمله شهرداری در حال بررسی پیشنهادات هستند و مقرر است تا پس از جمع بندی همه نظرات یک برنامه مدون طراحی تا امکان بهره مندی از این ظرفیت ارزشمند فراهم شود.

اخبار خوبی از ساماندهی باغمزار به گوش نمی رسد

یکی از اعضای انجمن موسیقی گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: اخبار خوبی از جلسات مربوط به ساماندهی باغ مزار قلندر موسیقی ایران به گوش نمی رسد.

محمدامین دلاور افزود: تا سال های قبل، علاقه مندان به موسیقی به دنبال آن بودند که هر چه سریع تر تاسیسات و پایگاه هنری مرتبط با موسیقی ایرانی در جوار باغ مزار بنا شود و اما آن چیزی که به صورت غیررسمی شنیده شده باعث آزردگی خاطر علاقه مندان به موسیقی شده است.

استقرار واحد سینمایی در باغمزار لطفی!/ علاقه مندان موسیقی نگرانند

وی گفت: شنیده ها حکایت از آن دارد که قرار است با تکیه بر اعتبارات خانه سینما، یک مجتمع هنری در باغمزار پیش بینی شود، موضوعی که هیچ سنخیتی با جایگاه و شان استاد لطفی ندارد و طرح چنین مباحثی باعث نگرانی علاقه مندان به موسیقی و استاد لطفی می شود.

ایجاد یک مجتمع فرهنگی و هنری در باغ مزار لطفی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: در هفته های گذشته دو نوبت جلسه با محوریت ساماندهی باغ مزار لطفی با حضور نهادهای دخیل مانند شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و یکی از نمایندگاه مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا متولی ساماندهی این عرصه مشخص شود.

محمد رعیت افزود: ماحصل این دو جلسه و اظهارات مطروحه در این جلسه، حاکی از آن است که همه دوستان با واگذاری امور مدیریت نرم افزاری باغ مزار لطفی به اداره کل ارشاد گلستان موافق هستند و این موضوع پس از طی مراحل اداری به ویژه طرح در شورای شهر گرگان مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: همه دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر در نهادهای مرتبط بر این باور هستند که پس از تعیین تکلیف چگونگی مدیریت باغ مزار، مقدمات احداث یک مجتمع فرهنگی- هنری در باغ مزار فراهم شود.

رعیت ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً در حوزه مدیریت نرم مبحث ساماندهی باغ مزار نقش آفرینی خواهد کرد زیرا از منظر قانونی و وظایق سازمانی، امکان ورود در حوزه سخت افزاری یا ساخت و ساز احتمالی میسور نیست و ثانیاً از نظر اعتبارات و منابع ملی، ردیفی برای این مقوله گنجانده نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی همه نهادها به ویژه تعامل بین شورای شهر گرگان و مجموعه شهرداری بتوانیم چشم اندازی روشنی برای وضعیت آتی باغ مزار ترسیم کنیم؛ موضوعی که تحقق آن علاوه به همکاری نهادهای دولتی به نقش آفرینی گروه های تخصصی موسیقیایی و البته دوستداران استاد لطفی نیاز دارد.

استقرار واحد سینمایی در باغمزار لطفی!/ علاقه مندان موسیقی نگرانند

باغ مزار لطفی در بودجه اعتباری ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: برای ساماندهی باغ مزار لطفی اعتبار خاص و ردیف مشخصی در بودجه سال ۱۴۰۲ منظور نشده و براساس مباحثی که قبلاً مطرح شده بود، اداره کل میراث فرهنگی و یکی از نمایندگان مجلس پیشگام تخصیص اعتبار برای ساماندهی باغ مزار لطفی بودند.

ناصر گرزین گفت: زمین باغ مزار در حدود سه هزار متر است که قبلاً توسط شهرداری گرگان خریداری و در تملک این نهاد است و تاکنون مکاتبه ای از سوی شهرداری گرگان در خصوص برنامه های احتمالی برای ساماندهی باغ مزار به پارلمان شهری ارسال نشده است.

استاد محمدرضا لطفی در ۱۷ دی ماه ۱۳۲۵ در گرگان دیده به جهان گشود و در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در تهران دار فانی را وداع گفت.

لطفی ردیف دان، موسیقی دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار و سه تار، همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود.

وی از چهره های تاثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت.

لطفی بنیانگذار کانون فرهنگی و هنری چاووش، گروه شیدا و مکتبخانه میرزا عبدالله بود و هنرمندان بسیاری از جمله خانواده کامکارها، مجید درخشانی، صدیق تعریف، حمید متبسم و حسین بهروزی نیا را تربیت کرد.

قلندر موسیقی ایران در کنار تار و سه تار، کمانچه، دف، نی و سنتور هم می نواخت.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از شهروندان گرگانی و علاقه مندان به استاد لطفی و هنر موسیقی بر این باور هستند که با اختصاص سهم ناچیزی از بودجه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری گرگان به باغمزار لطفی می تواند بخش زیادی از کاستی ها و کمبود های فراوری این عرصه فرهنگی هنری را برطرف کرد

امید آنکه شعارزدگی و وعده های مدیران به دهمین سالگرد درگذشت این استاد شهیر موسیقی کشور منتهی نشود و شاهد اقدامات اجرایی در این حوزه باشیم.

خبرگزاری مهر طی این سال ها پیگیری های زیادی در خصوص ساماندهی باغمزار این استاد موسیقی ایران داشته و آن را تا به سرانجام رسیدن ادامه خواهد داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1187543

مهمترین اخبار ایران و جهان: