نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 11:23

نوای کرنای «حیدر شاه» منتشر می‌شود

شهرکرد_معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: آلبوم موسیقی حیدر شاه نادری اِشکَفتکی، کرنا نواز چیره‌دست چهارمحال و بختیاری به‌زودی از سوی حوزه هنری استان منتشر می‌شود.

قاسم اسماعیلی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آلبوم موسیقی حیدر شاه نادری اِشکَفتکی، کرنا نواز چیره‌دست چهارمحال و بختیاری به‌زودی از سوی حوزه هنری استان منتشر می‌شود.

وی افزود: آلبوم موسیقی «حیدر شاه» در بر گیرنده قطعاتی با نوازندگی کرنای حیدر شاه نادری اِشکَفتکی است که از نوازندگان چیره‌دست ساز کرنای استان چهارمحال و بختیاری در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حوزه هنری با توجه به سند زیست بوم استان و همچنین با هدف زنده نگاه داشتن و معرفی موسیقی چهارمحال و بختیاری به نسل جوان آلبوم موسیقی «حیدر شاه» را تولید کرده است.

اسماعیلی عنوان کرد: ملودی‌های اجرا شده در این اثر، ملودی‌ها و مقام‌های موسیقیایی چهارمحال و بختیاری است که با نوای کرنای حیدر شاه نادری به خوبی اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: این آلبوم موسیقی از نوارهای کاست قدیمی تولید شده که در استدیو صدابرداری اصلاح و منتشر شده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در میان مناطق مختلف کشور موسیقی چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع در قطعات و مقام‌ها جذابیت بسیار بالایی دارد و باید هر چه بیشتر برای زنده نگاه داشتن این موسیقی تلاش کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کرنا ساز رزم و جنگ است و می‌توان آن را حماسی دانست، افزود: دو ساز کرنا و سرنا و نواها و مقام‌های موسیقی چهارمحال و بختیاری با زندگی مردمان این استان عجین است و مرمان استان در شادی؛ غم و مراحل دیگر زندگی چون کار از موسیقی استفاده می‌کنند که از این نمونه می‌توان به کار آواها اشاره کرد.

وی ادامه داد: حیدرشاه نادری اِشکَفتکی، در سال ۱۲۹۵ شمسی در روستایِ اشکفتک چهارمحال و بختیاری دیده به جهان گشود، پدرش استاد محمّدعلی از نوازندگان محبوب و چیره‌دست کَرنا و سُرنا بود.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: حیدر شاه با قَریحۀ خداداد و طبعِ سرشارِ موسیقی، علاقۀ بسیاری به آوایِ کَرنا و نواختن آن داشت و از کودکی نواختن ساز را از پدر آموخت او تمام دستگاه‌ها و مقام‌هایی را که پدر می‌نواخت، در سینه‌اش ثبت و ضبط می‌کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1175143

مهمترین اخبار ایران و جهان: