نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 15:26

فرصت طلایی بغداد برای رهایی از هژمونی آمریکا

نقض‌های مکرر حاکمیت عراق و به طور مشخص هدف قراردادن مقرهای سازمان الحشد الشعبی و ترور فرماندهان آن برای ائتلاف آمریکایی حاضر در این کشور دردسرساز شده و موج جدیدی از تحرکات سیاسی و نظامی را برای اخراج این اشغالگران ایجاد کرده است.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «بیش از ۱۰۰ امضا در پارلمان جمع کرده‌ایم، در صورت عدم اقدام جدی دولت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها، قانونی جدید با تعیین جدول زمانبندی شده برای این اخراج، تصویب می‌کنیم». این را نماینده پارلمان عراق سعود الساعدی دوشنبه شب (۸ ژانویه) در گفت‌وگو با کانال «نواة نیوز» گفت.

 

 

رئیس فراکسیون حقوقی پارلمان عراق با اشاره به نقض‌های مکرر حریم هوایی و زمینی عراق از سوی نیروهای آمریکایی، تصریح کرد که پارلمان رسما طی دو روز اخیر در نامه‌هایی به دفاتر نخست‌وزیر، وزارت خارجه و وزارت دفاع، خواستار شفاف‌سازی درباره شمار پایگاه‌ها، نیروهای، تجهیزات و ماموریت‌های استشاری و آموزشی ادعایی نیروهای ائتلاف آمریکایی شده است. در صورت عدم پاسخگویی این نهادها، طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان، ظرف ۱۵ روز دیگر این موضوع به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد. 

این در حالی است که مقاومت اسلامی عراق نیز در واکنش به نقض‌های مکرر حاکمیتی عراق و تداوم جنگ غزه، همچنان در حال هدف قرار دادن پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در منطقه است که آخرین آن به هدف قرار دادن پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر  در سوریه با ۳۰ موشک در پاسخ به حمله آمریکا به کامیونی در گذرگاه القائم-البوکمال و حمله پهپادی شب گذشته به پایگاه الرمیلان در پاسخ به ترور یکی از فرماندهان نظامی عراقی در خاک بغداد باز می‌گردد. 

 

 

درگیری‌های متقابل گروه‌های مقاومت عراق و نیروهای آمریکایی از ۱۷ اکتبر گذشته در سایه حمایت آمریکا از جنگ غزه تشدید شد و بیش از صد پایگاه نظامی آمریکا در منطقه هدف مقاومت قرار گرفت. نیروهای آمریکایی نیز اخیرا با انجام عملیات‌های مستقیم علیه مقرهای نظامی عراق، فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق را هدف قرار می‌دهند. اوج این تقابل، حمله پهپادی روز پنجشنبه (۴ ژانویه) آمریکا به شرق بغداد که به شهادت «علی السعیدی» ملقب به «ابوتقوی» معاون فرمانده عملیات حزام بغداد منجر شد، بود.

 

صحنه ترور ابوتقوی

امری که موجب شد نخست وزیر محمد شیاع السودانی آن را «پایان توجیهات حضور ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا در عراق» اعلام کند و از آغاز ترتیبات پایان حضور نیروهای این ائتلاف سخن بگوید و این موضوع را «تعهدی «برگشت‌ناپذیر» برای دولت عراق توصیف کند. 

سیاستمداران نزدیک به سازمان الحشد الشعبی نیز در موضعی متحد خواستار تضمین بغداد برای اجرای این وعده جدید شکایت از واشنگتن برای هدف قرار دادن یک نیروی رسمی تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق شدند و در عین حال تحرکات جدیدی را در پارلمان برای ملزم کردن دولت به اجرای دقیق مصوبه اخراج آمریکایی‌ها (مصوب ژانویه ۲۰۲۰) آغاز کردند و از تصویب قانون جدیدی برای پایان دادن به اشغالگری آمریکایی‌ها سخن می‌گویند.

در همین راستا عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق علی البنداوی در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی از اتخاذ «گام‌های واقعی» برای برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی موضوع نقض حاکمیت عراق، خبر داد و گفت آمریکا برای اهداف امنیتی خود، در بمباران کشورهایی که با آنها توافقنامه راهبردی امضا کرده، تردیدی نمی‌کند. «عراق نیز حق پاسخگویی به بمباران مقرهای امنیتی و شهادت رهبران و اعضای دستگاه‌های امنیتی خود را دارد». 

آمریکاییها که از آغاز تشکیل سازمان الحشد الشعبی، آن را مانعی راهبردی در برابر تحقق اهدفشان می‌دیدند و به خاطر نقش مهم آن در نابودی داعش به دنبال راهی برای انحلال آن بودند، تا به امروز از ترفندهای مختلف برای حذف آن از افق سیاسی عراق به کار بسته‌اند تا این سد راه تداوم حضور در عراق، غارت منابع و سوء‌استفاده از موقعیت استراتژیک این کشور  را منحل کنند. برای این منظور از شیوه‌های مختلف بمباران مواضع آن، تحرکات گسترده علیه آن در فضای مجازی و تحریک جریان‌های مردمی با هدف تضعیف سرمایه اجتماعی الحشد الشعبی در داخل کشور استفاده کرده‌اند. 

عضو ائتلاف دولة القانون «سعد المطلبی» می‌گوید که بسیاری از نهادهای دولتی آمریکا به این باور رسیده‌اند که الحشد الشعبی را فقط می‌توان با استفاده از زور و نیروی نظامی از صحنه عراق منحل کرد به همین دلیل به دنبال «حذف فیزیکی» برخی فرماندهان ارشد این سازمان و ایجاد اختلاف میان این سازمان با دیگر نیروهای مسلح عراق هستند.

اما فرمانده عملیات الفرات الاوسط عراق علی الحمدانی می‌گوید که الحشد الشعبی با فتوای مرجعیت عالی شیعیان در عراق تشکیل شده و تحت فرمان فرماندهی کل نیروهای مسلح است. ترور فرماندهان الحشد الشعبی نیز، تنها تعهد اعضای این سازمان به دفاع از وطن و فتوای صادر شده را تقویت خواهد کرد زیرا آنها نمی‌ترسند، مشتاق شهادتند.

 کارشناس امنیتی و راهبردی عراق عبدالکریم خلف، با تاکید بر اینکه الحشد الشعبی تنها نهادی است که دارای مشروعیت قانونی، دینی و مردمی  است و آمریکایی‌ها در اتاق‌های عملیات آن حضور ندارند، تاکید کرد دولت عراق برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن صحنه سیاسی عراق باید تصمیمی فوری اتخاذ کند و اکنون «فرصتی طلایی برای فرار از هژمونی آمریکا» به دست آمده است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632100

مهمترین اخبار ایران و جهان: