نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 15:24

فرانسه: منفک‌شدن از اقتصاد چین یک توهم است

وزیر اقتصاد فرانسه با رد درخواست‌ها برای فاصله گرفتن از چین به دلیل نگرانی‌های امنیتی، گفت که پاریس خواستار دسترسی به بازار چین و بهبود روابط تجاری با این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، برونو لومِر، وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید که با تفکر «تفکیک شدن» از چین کاملا مخالف است و پاریس تمایل دارد تا به بازار چین دسترسی پیدا کند.

لومر پس از مذاکره با هی لیفنگ، معاون نخست وزیر چین در پایتخت این کشور گفت: ما کاملا با ایده تفکیک (از چین) مخالفیم. تفکیک یک توهم است.

وی افزود: تفکیک اقتصادهای آمریکا، اروپا و چین از یکدیگر به هیچ عنوان محتمل نیست. پاریس دوست ندارد در مسیر دسترسی به بازار بزرگ چین، با موانع قانونی یا سار موانع روبه‌رو شود.

معاون نخست وزیر چین در این دیدار، نسبت به اینکه فرانسه لحن دوستانه همکاری بین چین و اتحادیه اروپا را ثبات ببخشد، ابراز امیدواری کرد.

مقامات آمریکایی و اروپایی به دفعات پکن را به ارعاب اقتصادی و اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه آسیا-اقیانوسیه متهم کرده‌اند و دولت چین تاکید کرده است که واشنگتن و متحدانش جهت پیشبرد سیاست‌های ضدچینی، از مقررات تجاری سلاح ساخته‌ و به سمت پکن نشانه رفته‌اند.

با این حال، مقامات غربی به‌تازگی با هدف کاهش وابستگی اقتصادی به چین، از لفاظی «تفکیک» به ادبیات «خطرزدایی و تنوع‌بخشی» روی آورده‌اند. این رویکرد در بیانیه مشترک اجلاس سران «جی۷» در ماه مه در ژاپن نیز منعکس شده بود؛ بیانیه‌ای که در آن پکن به تلاش برای «دستکاری اقتصاد جهان» متهم شد. پکن در سوی مقابل، این اتهامات را رد و تاکید کرد که غرب در «ذهنیت جنگ سرد» گیر کرده و در صحنه بین‌المللی به چین انگ می‌زند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1419900

مهمترین اخبار ایران و جهان: