نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 11:01

تصمیمات غلط مسؤولان بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران می‌زند

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تصمیمات غلط مسؤولان، بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای فعالان اقتصادی توسط افرادی که اقتصاد نمی‌دانند و کلنگ‌زنی‌های بیهوده و ادامه‌دار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید جواد زمانی صبح امروز یکشنبه 22 مردادماه در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های تخصصی اتاق بازرگانی اظهار داشت: در اتاق بازرگانی ایران یک کنفدراسیون، 14 فدراسیون، 202 تشکل ملی، 367 تشکل استانی داریم و 21 تشکل هم در استان کرمان فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: تشکل‌های استان کرمان از نظر کمیت و کیفیت دارای رتبه بالایی در سطح کشور هستند.

زمانی ادامه داد: قانون اساسی را بر اساس روز بازنگری کرده‌اند و اینکه بعضی‌ها نسبت به بازنگری قانون اساسی اینقدر حساس هستند را متوجه نمی‌شوم.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون باید تعاون، 25 درصد اقتصاد را تشکیل دهد در حالی که سه درصد هم نیست و بخش خصوصی هم باید 50 درصد در اقتصاد نقش داشته باشد که تاکنون محقق نشده است. 

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: اقتصاد دولتی به معنای اختلاس و به‌معنای فساد است و باید بپذیریم جایی که اشتباه کرده‌ایم را جبران کنیم.

زمانی با اشاره به اینکه اختلاس در اقتصاد خصوصی معنایی ندارد، ادامه داد: تصمیمات غلط مسؤولان، بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای فعالان اقتصادی توسط افرادی که اقتصاد نمی‌دانند و کلنگ‌زنی‌های بیهوده و ادامه‌دار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند.  

گرایش تشکل‌های جدید اتاق کرمان به سمت صنایع است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در سخنانی گفت: اتاق بازرگانی کرمان در راستای توسعه پایدار استان گام برمی‌دارد و تشکل‌ها را بازوی قوی مشورتی و فکری تلقی می‌کند و سعی در توسعه تشکل‌ها داریم.

سید مهدی طبیب‌زاده ادامه داد: گرایش تشکل‌های جدید اتاق بازرگانی استان کرمان به سمت صنایع است تا تشکل‌هایی از صنایع و فناوری‌های جدید شکل بگیرد تا شاهد هم‌افزایی در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی کرمان در سال‌های اخیر به علت کیفیت و نظم و انضباط در رده‌های بالای کشوری قرار گرفته و در سال گذشته نیز رتبه نخست کشوری را کسب کرده است. 

اتاق کرمان از بازیگران صحنه اقتصادی استان است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: کار مطالعاتی برای شناسایی آسیب‌های تشکل‌ها در استان کرمان را انجام دادیم و بر اساس نقشه راه جلو رفتیم و اتاق بازرگانی سعی می‌کند از تشکل‌ها به‌عنوان بازوی مشورتی و فکری و کمک به تقویت اتاق بازرگانی استفاده کند.

طبیب‌زاده اضافه کرد: اتاق بازرگانی کرمان باید به سطح تاثیرگذاری در تصمیمات استان برسد و امروز اتاق یکی از بازیگران صحنه اقتصادی استان است و به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در استان هم می‌تواند، کمک کند.

تاثیرگذاری تشکل‌های کرمان در کشور

وی اظهار داشت: اندیشکده و مرکز مطالعات اتاق بازرگانی استان کرمان را تشکیل دادیم تا حرف ما کارشناسی شده باشد و خریدار داشته باشد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در اتاق بازرگانی استان کرمان در راستای بهبود فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی حرکت کرده‌ایم بنابراین به بازوی قوی اجرایی نیاز داشتیم زیرا هرچه تشکل‌ها وسیع‌تر و فعال‌تر باشند، بهتر می‌توانیم حرف‌مان را به‌کرسی بنشانیم.

طبیب‌زاده عنوان کرد: تشکل‌هایی در استان کرمان شکل گرفته که در سطح کشور تاثیرگذار هستند و انجمن پسته یکی از تاثیرگذارترین نهادهای کشور است و انجمن خرما در سطح خوبی مطرح شده است.

تشکل‌گرایی را جدی نمی‌گیریم

در همین حال رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در ایران 14 هزار تشکل غیردولتی داریم که حدود 3 هزار تشکل خصولتی‌ست و بلژیک بیش از 60 هزار تشکل فعال دارد در حالی که جمعیت این کشور یک نهم جمعیت کشور ماست.

رشیدفرخی با اشاره به اینکه همگرایی و تشکل‌گرایی در کشور ما جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: با همه جوانب مثبت بخش خصوصی و تشکل‌ها برای همراهی و همدلی اما همیشه نقش مشورتی‌بودن هم جدی انگاشته نشده است.

از دولت شکایت کردیم 

وی ادامه داد: برای گرفتن طلب و خسارت ذی‌نفعان انجمن ملی خرمای ایران به‌صورت رسمی از دولت شکایت کردیم.

رشیدفرخی ابراز کرد: خرد جمعی و درون‌گرایی تشکل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و در تشکل‌ها نمی‌توان به‌صورت فردی تصمیم گرفت.

پایان پیام/80019/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1439600

مهمترین اخبار ایران و جهان: