نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 11:03

دود سیگار روشنفکران از کافه‌ها به میان مردم آمده است+فیلم

اکنون نزدیک به 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و گویا دوباره تقی‌زاده‌ها، ملکم خان‌ها و آخوندزاده‌ها از انزوایی که انقلاب برای آنها درست کرده بود، برخاستند تا دود سیگار روشنفکریشان را در هوای آزاد ملت ایران، پراکنده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، سال‌ها پیش جلال آل‌‍‌احمد در مورد روشنفکران غربگرا گفته بود: «آدم غربزده‌ای که عضوی از اعضای دستگاه رهبری مملکت است، پا در هواست، ذره گردی است معلق در فضا یا درست همچون خاشاکی روی آب.»

حقیقت این است که مقهور شدن در برابر تمدن غربی به شکل عجیبی روشنفکران ما را در وادی تقابل با فرهنگ و اصالت وطنب انداخت و وقتی تقی‌زاده گفت: «از نوک سر تا نوک پا باید غربی شد» حکایت از این داشت که هرجوری که شده باید گذشته خودمان را کنار گذاشته و هویت دینی و ملی‌مان را دربست در اختیار تمدن نوین غرب بگذاریم. 

فتوایی که روزی حکم به تحریم استعمار داده بود، به اجتهاد تقی‌زاده‌ها، ملغی شد تا با شعار پیشرفت، چوب حراج بر پیکر استقلال فکری و فرهنگی ملت بزند. اجتهاد تقی‌زاده‌ها ترویج فرهنگ بی‌بندوباری در کشور و عقب‌ماندگی ایران در خلال وابستگی به غرب بود. اکنون، ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته است. گویا دوباره تقی‌زاده‌ها، ملکم خان‌ها و آخوندزاده‌ها از انزوایی که انقلاب اسلامی برای آنها درست کرده بود، برخاستند تا دود سیگار روشنفکریشان را در هوای آزاد ملت ایران، پراکنده کنند.

مساله تقابل روشنفکران با هویت ایرانی و اسلامی، موضوعی است که در فیلم زیر از دوره مشروطه تا حال حاضر به شکل یک مرور تاریخ آمده است:

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600888

مهمترین اخبار ایران و جهان: