نیوز سیتی!
02 دی 1402 - 13:41

دانشگاه‌ها نیروی کار ماهر مورد نیاز واحدهای صنعتی را تربیت نمی‌کنند

استاندار مرکزی با انتقاد از وضعیت نظام آموزش عالی و متوسط کشور در تامین نیروی کار و به ویژه تربیت نیروی کار ماهر گفت: روند آموزش در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که نیروی کار ماهر مورد نیاز واحدهای صنعتی را تامین نمی‌کند؛ از سوی دیگر همه افراد جویای کار به دنبال کار و استخدام در بخش دولتی هستند این در حالی است که در استان مرکزی واحدهای صنعتی فاقد نیروی کار متخصص هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، هشتاد و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی صبح امروز با حضور استاندار مرکزی برگزار شد.

این نشست با دستور کار بحث و بررسی در خصوص فرآیند جذب نامتوازن نیروی انسانی کارآمد در واحدهای صنعتی با توجه به تلاش واحدهای کوچک و متوسط نسبت به آموزش نیروی انسانی ماهر، بحث و بررسی در خصوص اصلاح دستورالعمل ها و ضوابط مرتبط با رعایت فواصل و حرائم احداث و استقرار گلخانه‌ها، دامپروی‌ها، مرغداری‌ها، آبزی پروری ها و ارائه گزارش وضعیت سازمان جهاد کشاورزی استان پیرو هفتاد و سومین جلسه شورای گفتگو پیرامون برنامه‌های تحولی، مسئله محور و راهگشا به منظور رفع مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی حوزه کشاورزی

برگزار شد.

استاندار مرکزی در این نشست گفت:  شرکت هپکو که سال‌های گذشته با خصوصی سازی غلط و خیانت  و رانت با رکود و تعطیلی مواجه بود، با پیگیری‌ها صورت گرفته از حالت رکود خارج شده  و موفق به شکست رکورد تحویل همزمان به متقاضیان شده است.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: این شرکت با تحویل همزمان 50 خودروهای تولیدی در حوزه ماشین آلات راه‌سازی به کمک جاده‌های کشور و معادن آمده و نوید روزهای خوبی را می‌دهد.

وی تصریح کرد: این مجموعه با خارج شدن از شرایط سخت رکود و زمین گیر بودن در مسیر درستی روبه حرکت است.

 استاندار مرکزی ادامه داد:در حوزه شرکت واگن پارس نیز شاهدیم تقاضای تولید واگن‌های مترو تهران بین همه شرکت‌های واگن‌سازی کشور به نسبت متناسب از جمله واگن‌سازی مپنا اراک توزیع می‌شود که لازم است شرکت‌های داخلی به منظور اثبات توانمندی در اسرع وقت نسبت به انجام تعهدات اقدام کنند نیازی با واردات نباشد.

مخلص‌الائمه بیان کرد:  تصمیم دولت در تامین واگن مورد نیاز کشور با تکیه بر توان داخل بسیار ارزشمند است چرا که نگرانی در رهاسازی و عدم استفاده از ظرفیت واگن سازی بود که برطرف شد.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت  نظام آموزش عالی و متوسط کشور در تامین نیروی کار و به ویژه تربیت نیروی کار ماهر بیان کرد: روند آموزش در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که  نیروی کار ماهر مورد نیاز واحدهای صنعتی را تامین نمی‌کند؛ از سوی دیگر همه افراد جویای کار به دنبال کار و استخدام در بخش دولتی هستند این در حالی است که در استان مرکزی واحدهای صنعتی فاقد نیروی کار متخصص هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز با اشاره به وجود ضعف در تربیت نیروی مورد نیاز واحدهای صنعتی گفت:کمبود نیروی کار متخصص مهم‌ترین چالش صنایع استان است.

 ناصر بیگی  افزود: عدم حمایت قوانین از کارفرمایان در جذب نیروی ماهر نیز مشکلی است که می‌طلبد برای ان چاره اندیشی شود.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1613088

مهمترین اخبار ایران و جهان: