نیوز سیتی!
23 مهر 1402 - 16:28

امضای 3.5 میلیارد دلار قرارداد در دستور کار بیشکک و مسکو

در دهمین سالگرد کنفرانس منطقه‌ای قرقیزستان و روسیه، بسته اسناد همکاری به ارزش بیش از 3.5 میلیارد دلار به امضا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عاقل بیک جباراف» نخست‌وزیر قرقیزستان و «الکسی اورچوک» معاون نخست وزیر روسیه در دهمین سالگرد کنفرانس منطقه‌ای این دو کشور با عنوان «افق‌های جدید همکاری صنعتی روسیه و قرقیزستان» که در منطقه «جلال آباد» برگزار شد، شرکت کردند.

در ابتدای این مراسم پیام‌های تصویری «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قرائت شد.

نخست وزیر قرقیزستان در سخنانی خاطر نشان کرد: این کنفرانس منطقه‌ای به بستری موثر و بازتابی از تمایل همیشگی برای ایجاد همکاری‌های سودمند متقابل بین مناطق دو کشور در همه زمینه‌های تعامل تبدیل شده است.

به گفته وی، شهر «جلال آباد » به طور تصادفی به عنوان محل برگزاری مراسم سالگرد انتخاب نشده است. این شهر پس از بیشکک و اوش سومین شهر بزرگ این کشور و مرکز اداری منطقه‌ای به همین نام است.

جباراف تاکید کرد: در شرایط کنونی، قرقیزستان و روسیه در حال حل مشکلاتی نظیر نوسازی اقتصاد ملی و توسعه نوآورانه با تمرکز بر همکاری صنعتی هستند.

در پایان این کنفرانس قرار است اسناد و قراردادهایی به ارزش بیش از 3.5 میلیارد دلار امضا شود.

قرارداد توسعه و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه حرارتی زغال سنگ 660 مگاواتی در منطقه جلال‌آباد به مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون دلار بین نمایندگان قرقیزستان و شرکت روسی AB Energo امضا می‌شود.

همچنین در زمینه‌های انرژی آبی، منابع انرژی تجدیدپذیر، از جمله ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، زمین‌شناسی، پزشکی، شیلات، صنعت راه‌آهن و خرید تجهیزات خودرو قراردادهای امضا خواهد شد.

طی دوره 5 ساله از 2018 تا 2022، تجارت متقابل 1.8 برابر، از جمله صادرات تقریبا 3 برابر، واردات 19.3 درصد افزایش یافته است.

در سال گذشته، حجم مبادلات تجاری به رکورد 3.4 میلیارد دلار رسید و سهم روسیه در کل گردش مالی قرقیزستان تقریباً 28 درصد (27.4 درصد) بود که شامل 44.1 درصد در صادرات و 23.6 درصد در واردات می‌شود.

بر اساس آمار، حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روسیه به این کشور در سال گذشته بالغ بر 145.6 میلیون دلار  بود، در حالی که 12.1 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور بوده است. برای 6 ماه سال 2023، 87.2 میلیون دلار بوده است، که  20.3 درصد سهم کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1538888

مهمترین اخبار ایران و جهان: