نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 16:58

درخواست ۳۵۰۰ اسرائیلی از بایدن و گوترش برای تحریم ملاقات با نتانیاهو

بیش از 3500 تن از دانشگاهیان و هنرمندان اسرائیلی با ارسال نامه‌ای سرگشاده از رئیس‌جمهور آمریکا و دبیرکل سازمان ملل خواستند تا از دیدار با نتانیاهو امتناع کنند و اجازه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را به او ندهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزاران تن از دانشگاهیان و هنرمندان اسرائیلی از «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده‌اند تا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار هفته آینده وی از ایالات متحده دوری کنند که این نمایانگر اختلاف بین کابینه راست‌افراطی رژیم صهیونیستی و جمعیت عادی رژیم صهیونیستی است.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، بیش از سه هزار و 500 امضاکننده از جمله «دیوید گراسمن» نویسنده صهیونیست و «تامار گتر» نقاض اسرائیلی در نامه‌ای سرگشاده از بایدن و گوترش درخواست کردند که از ملاقات با نتانیاهو یا دعوت از او برای سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان با حضور سران کشورهای جهان خودداری کنند.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که نتانیاهو هفته آینده برای دیدار با رهبران فناوری برتر در کالیفرنیا به ایالات متحده سفر می‌کند و از آن‌جا برای سخنرانی در سازمان ملل به نیویورک می‌رود.

در این نامه سرگشاده نوشته شده است:‌ «نتانیاهو شهروندان را علیه یکدیگر تحریک می‌کند و امنیت و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند و از درگیری‌های تاریخی که اسرائیل را از هم می‌پاشد، روی برگردانده است».

بر اساس این گزارش، در برنامه عمومی سفر نتانیاهو به ایالات متحده تاکنون دیدار با بایدن در کاخ سفید قرار نگرفته است.

بایدن اوایل امسال گفت که قصد دیدار با نتانیاهو در «کوتاه مدت را ندارد» اما در ماه ژوئیه موضع خود را نرم‌تر کرد و احتمال گفت‌وگوهای غیررسمی با رهبران کشورهای جهان یا نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را امکانپذیر دانست.

روابط نتانیاهو که سال آینده روی کار آمده است با دولت آمریکا تیره و تار است. تلاش نتانیاهو برای تغییر در نظام قضایی رژیم صهیونیستی که قدرت دیوان عالی این رژیم را کاهش می‌دهد و قدرت بیشتری به ائتلاف حاکم می‌دهد با اعتراضات شدید در اراضی اشغالی و انتقادات واشنگتن مواجه شده است.

مقام‌های واشنگتن می‌گویند که ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی باید در رویکرد مشترک به سوی دموکراسی ریشه داشته باشد.

از طرف دیگر دولت بایدن از سیاست‌های نتانیاهو در گسترش شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطینیان در کرانه باختری ناراضی است و اکثر جامعه بین‌الملل این سیاست نتانیاهو را مانعی در مسیر صلح با فلسطینیان می‌دانند.

سفر نتانیاهو به ایالات متحده در شرایطی صورت می‌گیرد که طرح وی برای تغییر در نظام قضایی، تل آویو را به یکی از عمیق‌ترین بحران‌های داخلی در تاریخ این رژیم فروبرده است و صدها هزار معترض اسرائیلی را در 9 ماه گذشته به خیابان‌های فلسطین اشغالی کشانده است.

بر اساس این گزارش، دانشگاهیان، هنرمندان، رهبران تجاری و حتی نیروهای ذخیره نظامی این رژیم با این تغییرات مخالفت کرده‌اند.

در این نامه نوشته شده است:‌ «ائتلاف نیاهو از همان آغاز تأسیس دولت راست‌افراطی، به طور خستگی‌ناپذیری برای تضعیف محافظان دموکراسی اسرائیل تلاش کردند و دیوان عالی را تضعیف کردند».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1496838

مهمترین اخبار ایران و جهان: