نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 13:01

۳۴ اکیپ ثابت و سیار بر ذبح دام‌ در اردبیل نظارت می‌کنند

اردبیل- سرپرست دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۳۴ اکیپ ثابت و سیار با فعالیت ۸۰ کارشناس فنی و متخصص، کار نظارت بر ذبح دام‌های قربانی را در اردبیل انجام می‌دهند.

مهدی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از آماده باش کامل دامپزشکی برای معاینه قبل و بعد از کشتار دام‌های قربانی به منظور حصول اطمینان شهروندان از سلامتی این دام‌ها با تجهیز و ساماندهی ۳۴ اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی و مشارکت ۸۰ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت متشکل از دکتر دامپزشک، کارشناس بازرس بهداشتی گوشت و روحانی ناظر ذبح شرعی در استان خبر داد.

وی اظهار کرد: این اکیپ‌ها در روز عید قربان در میادین اصلی شهرستان‌های استان مستقر بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت رایگان هستند.

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل بر ضرورت توجه شهروندان به توصیه‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده «کریمه کنگو» که با توجه به فصول گرم سال و فعالیت کنه‌ها در استان وجود دارد، تاکید کرد.

فیضی با تاکید بر اینکه در راستای اثربخشی بیشتر اقدامات نظارتی و سلامت محور دامپزشکی که در طول سال به صورت مستمر انجام و در برخی مناسبت‌ها این طرح‌های نظارتی تشدید می‌شود، تصریح کرد: به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب و مؤثر در فرآیند تضمین سلامت گوشت و آلایش خوراکی دامی، انجام عملیات بازرسی بهداشتی لاشه دام‌های قربانی در عید سعید قربان با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در قالب طرح تشدید و به صورت ویژه و کاملاً رایگان انجام می‌گیرد.

وی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده تمامی کشتارگاه‌های دام در روز عید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات هستند، بنابراین توصیه اکید ما به شهروندان این است که حتی المقدور از کشتار دام در منازل، معابر و خیابان‌ها خودداری کرده و دام خود را برای کشتار به کشتارگاه منتقل تا فرآیند کشتار و آماده سازی لاشه به صورت کاملاً بهداشتی و تحت سیستم نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام گرفته و با حصول اطمینان از سلامت لاشه از آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار آلودگی‌ها جلوگیری شود.

فیضی تاکید کرد: شهروندان در صورت ذبح دام قربانی در منزل، اکیپ‌های سیار دامپزشکی را مطلع کرده تا از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل کنند.

تهیه گوشت قربانی فقط از مراکز مجاز

وی به شهروندان توصیه کرد؛ گوشت قرمز، سفید و آلایش دامی خود را از مراکز مجاز به صورت بسته بندی بهداشتی، کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کرده و به هنگام خرید گوشت قرمز حتماً به ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و همچنین لیبلی که به همین منظور در روی ساق و ران لاشه الصاق می‌شود، دقت لازم و کافی داشته باشند.

فیضی با بیان اینکه شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ در راستای گزارش‌های مردمی منظور شده، از شهروندان خواست حتماً به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی توجه کرده و گوشت تازه دام قربانی را به مدت ۲۴ ساعت و آلایش دامی را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

وی از کشتار سه میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۶۱ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور و ۶۰ هزار و ۸۳۴ رأس دام سنگین و سبک در کشتارگاه‌های دام استان و ورود آن به چرخه مصرف انسانی تحت سیستم نظارت بهداشتی دامپزشکی از ابتدای سال در استان خبر داد.

فیضی به انجام ۹ هزار و ۸۰۵ مورد بازدید بهداشتی از اماکن تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد و ادامه داد: در همین مدت ۳۵ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی ضبط، معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی بیان کرد: هدف و رسالت اصلی دامپزشکی تضمین سلامت و تأمین امنیت غذایی جامعه است و همکاران ما به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا امنیت غذایی جامعه تأمین شود.

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سه ماهه اول سال جاری ۴۷ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی به علت تخلف از موازین بهداشتی دامپزشکی به مراجع قضائی معرفی و هشت مرکز عرضه عمدتاً به علت کشتار غیرمجاز پلمب شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1310582

مهمترین اخبار ایران و جهان: