نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 16:55

۳۷ هزار نفر از اردبیلی‌ها بی‌سواد هستند

اردبیل - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: طبق سرشماری صورت گرفته و برگزاری طرح‌های سوادآموزی ۳۷ هزار نفر از اردبیلی‌ها بی سواد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی جدی ظهر دوشنبه در آئین تجلیل از پیشکسوتان، مربیان و فعالان عرصه سوادآموزی استان اردبیل همزمان با هفته سوادآموزی اظهار کرد: جامعه هدف سوادآموزی در اردبیل افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند که در این برهه سنی نرخ باسوادی ۹۵.۱ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در راستای افزایش سطح باسوادی تلاش‌های گسترده‌ای در کشور و به تبع آن در استان اردبیل نیز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: میانگین نرخ باسوادی در اردبیل پایین‌تر از میانگین کشوری است که سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نرخ باسوادی در اردبیل را افزایش دهیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نرخ بی سوادی در اردبیل طبق آخرین سرشماری صورت گرفته بیش از ۵۷ هزار نفر گزارش شده است که با اجرای طرح‌های سوادآموزی در این استان تنها ۳۷ هزار نفر از مردم این استان بی سواد هستند.

جدی نرخ باسوادی در جمعیت بالای ۶ سال استان اردبیل را ۸۵.۹ درصد اعلام و تصریح کرد: پوشش باسوادی در اردبیل در بالای ۴۹ سال توسط معاونت سوادآموزی انجام می‌شود و در صورت تمایل این افراد می‌توانند به چرخه سوادآموزی وارد شوند.

وی از فعالیت یک هزار و ۱۴۸ سوادآموز در اردبیل خبر داد و بیان کرد: در استان اردبیل با اجرای طرح خیرین سوادیار بخش عمده‌ای تعهدات و برنامه‌های ما در راستای سواددار کردن جامعه هدف محقق خواهد شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل پوشش بی سوادی در استان اردبیل را رضایت بخش خواند و افزود: بیش از ۷ نفر خیر سوادآموز در اردبیل شناسایی شده که به همت این افراد تا چهار سال آینده شاهد جذب بیش از نیمی از بی سوادان در اردبیل خواهیم بود.

جدی انسداد مبادی بی سوادی را مهمترین اصل در ریشه کنی بی سوادی در استان دانست و اظهار کرد: با ادامه روند سوادآموزی و کاهش جمعیت بی‌سوادان، آموزش دهندگان با مشکل جذب متقاضی رو به رو هستند و برای حل این مشکل، کلاس‌های نهضت سوادآموزی از امسال تلفیقی شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، شناسایی فرد به فرد و اسمی بی‌سوادان را مهمترین هدف نهضت سوادآموزی در سطح استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون شناسایی و تحت پوشش قرار دادن این افراد با پالایش اطلاعات موجود در دستگاه‌های مختلف در دست اجراست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 936306

مهمترین اخبار ایران و جهان: