بیستویکمین جشنواره فیلم فجر مشهد در چهارمین روز، میزبان چند اثر سینمایی دیگر بود. دست ناپیدا، نپتون، آسمان غرب، رویاشهر و شهسوار از جمله فیلمهای اکران شده در چهارمین قدم فجر مشهد بودند.
نوید سرادار - فارس - مشهد، چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد در حالی ادامه پیدا کرد که از روز سوم این رویداد تعداد سانسها و همچنین آثار اکران در مشهد افزایش یافت.
۲۶ فیلم تا ۲۲ بهمن در سینما اصحاب رسانه به نمایش در میآید
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: شمار فیلمهای بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۸ به ۲۶ اکران افزایش یافته است.
محمد حسینزاده افزود: تا ۲۲ بهمن ماه در سینما آفریقا ویژه اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر ۲۶ فیلم و در سایر سینماهای مشهد و طرقبه شاندیز ۲۲ فیلم به نمایش در خواهد آمد.
۵ فیلم مهمان سینما آفریقا
سینما آفریقا مشهد به عنوان سینما اصحاب رسانه در چهارمین روز جشنواره فجر مشهد میزبان فیلمهای دست ناپیدا، نپتون، آسمان غرب، رویاشهر و شهسوار بود.
شهسوار؛ درجا نزده اما نزدیک به جاپای قبلی
حسین نمازی، مانند اثر گذشته خود، یعنی شادروان، دگر بار موقعیتی تکراری را خلق کرده است. به گونهای که بیینده در صورت دیدن اثر قبلی این کارگردان، شهسوار را ادامه شادروان میداند و شخصیتها برایش بسیار آشنا به نظر میرسد.
کاراکتر پسر ارشد خانواده که موفرفری هم بود، لوکیشن محله، بازیگران فیلم، خانهای که داستان در آن میگذشت، مناسک عزا و عروسی، جلسات آشپزخانه، پنهانکاری درباره یک جنازه و حتی عاشقانههای نهان و آشکار فیلم شهسوار همه و همه مخاطب «حسین نمازی» را به یاد «شادروان» حسین نمازی میاندازد!
این تکرار البته یک نقطه تمایز دارد که شهسوار را شهسوارتر از شادروان میکند و آن هم پایان بندی اثر است. پایان بندی که در شادروان تلخ بود و در شهسوار امیدوارانه و رو به جلو.
موقعیتهایی که نمازی در این اثر خلق میکند میتوانست با توجه بیشتر در دیالوگها طنازانهتر از آنچه هست رخ بنمایاند و در ضمن خنده گرفتن از مخاطب بیننده را بیش از این با اثر همراه کند.
آسمان غرب؛ سوزاندن یک سوژه ناب
آسمان غرب ساخته محمد عسگری و با بازی میلاد کی مرام و امیرحسین آرمان از جمله فیلمهای دفاع مقدسی این دوره از جشنواره است.
این اثر نخستین موضوع سینمایی ساخته شده از رشادتهای خلبان شهید علی اکبر شیرودی است که وضعیت یک ماهه نخست آغاز جنگ تحمیلی در آسمان غرب کشور را بیان میکند. فیلمی که پر از صحنههای انبوه انفجار و کات خوردنهای پیاپی در حین عملیات است اما آنچه آن را غیرقابل تحمل میکند عدم وجود «روایت» از زندگی شهید است.
بیننده با این اثر نه راهی به زندگی و روحیات شهید شیرودی پیدا میکند و نه تحت تاثیر صحنههای پرخرج انفجار و جنگ که از قضا آن هم ناشیانه رقم خورده میخکوب پرده سینما میشود.
همه این موارد خبر از سوزاندن سوژهای ناب از تاریخ دفاع مقدس، یعنی شهید علی اکبر شیرودی را میدهد.
پایان پیام/