نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 07:55

نگاهمان را به سرمایه‌گذاری تغییر دهیم

شهردار تبریز با بیان اینکه تغییر دیدگاه در حوزه سرمایه‌گذاری لازمه موفقیت در این حوزه است، گفت: دیدگاه قبلی سرمایه‌گذاری اعطای زمین خالی و پروانه ساخت و در مقابل ساخت و ساز از سوی سرمایه‌گذار بود که منسوخ شده و باید نگاهمان در این حوزه را تغییر دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یعقوب هوشیار در جلسه هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز اظهار کرد: فرصت‌های ایجاد شده در کشورهای همجوار همچون روسیه و ترکیه امیدوارکننده است، ولی باید زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران این کشورها در تبریز فراهم شود.

وی افزود: هدف ما شناسایی افرادی است که بتوانند در حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار کمک حال شهرداری باشند.

هوشیار با اشاره به دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی یادآور شد: خواسته ما شناسایی سرمایه‌گذاران کشورهای همجوار است که ارتباط خوبی با اتاق بازرگانی تبریز و یا انجمن انبوه‌سازان کشور دارند.

وی اضافه کرد: همایش صرفا برای مدیریت شهری نیست  و معتقدیم اگر در حوزه تولید نیز سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، برای شهر و استان درآمد پایدار خواهد بود.

شهردار تبریز با بیان اینکه تغییر دیدگاه در حوزه سرمایه‌گذاری لازمه موفقیت در این حوزه است، عنوان کرد: دیدگاه قبلی سرمایه‌گذاری اعطای زمین خالی و پروانه ساخت و در مقابل ساخت و ساز از سوی سرمایه‌گذار بود که منسوخ شده و باید نگاهمان در این حوزه را تغییر دهیم.

هوشیار خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مدیریت شهری اقدامات خوبی انجام می‌دهند  و برای مشکلاتی چون آلودگی هوا، آب و زیست محیط برنامه‌ای دارند که الان در اکثر کشورهای دنیا در حال اجرا است.

وی ابراز داشت : تجربیات دانش‌بنیان‌ها می‌توانند تجاری سازی شده و در اختیار  شهر قرار گیرد. تجاری‌سازی این موضوعات نیز باید با کمک اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و شهرداری صورت بگیرد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: شهردار و مجموعه وی هر چه در توان دارند، برای برگزاری این همایش خواهند گذاشت، اما هم اتاق بازرگانی و هم انجمن انبوه‌سازان نیز می‌توانند در دل این رویداد باشند.

علی نوای باغبان با اشاره به پیش‌رویداد همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در دبی و ترکیه اظهار کرد: می‌توانیم در تبریز نیز پیش‌رویدادی برای همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری برگزار کرده و حداقل ۵۰ نفر از سرمایه‌گذاران تبریز را نیز به این همایش جذب کنیم.

وی افزود: از رئیس اتاق بازرگانی استان درخواست داریم که در کشور امارات سرمایه گذاران را جذب و به معرفی این همایش بپردازند چرا که این اقدام در کشور آلمان شروع شده و در ترکیه نیز به دنبال نفر رابط هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی در این جلسه با تأکید بر  گستردگی این همایش بین‌المللی در حوزه‌ای مختلف تولید، مدیریت شهری و ... اعلام کرد: ابتدا باید هدف‌گذاری شده و ۲۰ پروژه مهم با منابع مالی مشخص و سود سرمایه‌گذار آن معرفی شود.

یونس ژائله افزود: با مشخص شدن پروژه‌های سرمایه‌گذاری باید دنبال سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی  باشیم و در کنار آن  از حمایت دولت و واحد سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد و دارایی غافل نباشیم.

 وی اضافه کرد: در رابطه با خودروسازی، شهرداری دنبال درآمد پایدار است واگر راه‌اندازی شود، درآمد استان فوق‌العاده افزایش خواهد یافت.

رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران نیز در این جلسه با تأکید بر بازآفرینی بافت فرسوده شهری به عنوان بسته پیشنهادی در همایش سرمایه‌گذاری گفت: تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید در این همایش دخیل باشند تا پرونده جدیدی در حوزه سرمایه‌گذاری باز نشود.

جمشید برزگر افزود: سرمایه‌گذار باید بیش از ۲۵ درصد سود از محل سرمایه‌گذاری داشته باشد، چرا که نرخ بانکی الان ۲۵ تا ۲۷ درصد است.

وی اضافه کرد: ما نباید از زلزله ترکیه غافل باشیم چرا که این زلزله ۱۰ سال اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داد و باید بازآفرینی بافت فرسوده شهری را به عنوان بسته پیشنهادی ارائه کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه  حوزه مسکن و بازآفرینی شهری یکی از آیتم‌های سرمایه‌گذاری است، گفت: از ۲۴ هزار هکتار بافت شهری تبریز، ۷ هزار هکتار آن بافت فرسوده است که بازآفرینی این بافت‌ نیاز به تسهیلات دارد ولی با تسهیلات ۱۸ درصدی کسی پیشقدم نمی‌شود.

محمد عزتی با انتقاد از لایحه برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: تنها موضوعی که در برنامه هفتم توسعه مربوط به شهرداری‌ها است، اعلام می‌دارد که شهرداری ها نیمی از درآمد خود را در بازآفرینی شهری هزینه کنند.

وی افزود : در برنامه هفتم توسعه خبری از زمین نیز نیست. چون این برنامه نگاه درآمدی به موضوعات دارد و شهرک جوانان را با پول و در ازای مطالبات به شهرداری فروخته‌اند.

رضا خلیلی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز نیز در این جلسه بر همکاری با اتاق بازرگان استان و  کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در ارتباط‌ ‌گیری و جذب سرمایه‌گذار تأکید کرد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1362594

مهمترین اخبار ایران و جهان: