نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 10:54

اعلام مرگ تشکیلات موسوم به «ائتلاف مخالفان دولت سوریه»

در پی بروز اختلافات شدید در میان تشکیلات موسوم به ائتلاف مخالفان دولت سوریه بر سر ریاست جدید، رئیس پیشین این تشکیلات، مرگ رسمی آن را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نامزد شدن «هادی البحره» رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه برای ریاست تشکیلات موسوم به «ائتلاف مخالفان دولت سوریه»، انتقادهای شدیدی را در پی داشته و اختلافات عمیق در داخل این تشکیلات را آشکارتر کرده است.

«احمد معاذ الخطیب» رئیس پیشین «ائتلاف مخالفان سوریه» از مرگ رسمی این ائتلاف خبر داد و گفت: تهدید ننگینی برای وادار کردن اعضای آن به رأی دادن به رئیس تحمیلی وجود دارد.

وی با انتشار مطلبی در صفحه کاربری خود در شبکه‌ها اجتماعی افزود: بگذارید سوری‌ها ثبت کنند که در روز یکشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳، آنچه ائتلاف مخالفان سوریه نامیده می‌شد، مُرد. سوری‌ها این ائتلاف را به صورت مردمی و ملی دفن کردند و بزدلی سیاسی و فرصت طلبی این ائتلاف و اقدام آن به فروختن آزادی مردم را نفرین کردند.

الخطیب همچنین اظهاراتی از «نصر حریری» رئیس سابق تیم مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه را به اشتراک گذاشت که نشان دهنده اختلافات عمده در صفوف مخالفان در پی نامزد شدن هادی البحره برای ریاست جدید آن است.

حریری در این اظهارات ضمن انتقاد ضمنی از دخالت ترکیه در تصمیم گیری ائتلاف مخالفان گفته است: ما ترکیه را دوست داریم، اما اولین طرفی که باید سرزنش شود، نهادهای تشکیلاتی مخالفان هستند که این فضای بزرگ را برای دخالت در امور داخلی ما باز کردند.

وی با اشاره به گروهی مسلط در داخل ائتلاف مخالفان که کانال‌های ارتباطی با خارج را کنترل می‌کند، افزود که نحوه برخورد متحدان با نهادهای مخالفان سوری «ناپسند» است.

پیشتر نیز «فاتح جاموس» از چهره‌های شناخته شده مخالفان سوری و بنیانگذار جنبش «مسیر تغییر مسالمت‌آمیز» در گفتگو با المیادین درباره فروپاشی ائتلاف مخالفان سوری سخن گفته و بر ضرورت گفتگو و مذاکره مخالفان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای دستیابی به راه حل بحران تأکید کرده بود.

مخالفان دولت سوریه به ویژه پس از بازگشت کشورهای عربی به روابط با این کشور و ابراز تمایل آنکارا به احیای روابط با دمشق، ژوئن گذشته در ژنو ملاقات کردند و از آمادگی خود برای آغاز مذاکرات مستقیم با دولت سوریه خبر دادند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1494094

مهمترین اخبار ایران و جهان: