نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 16:50

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

لزوم اتحاد کشورهای عربی در مقابل دیکته‌های خارجی و هدف آمریکا از آموزش عناصر مسلح در مرزهای عراق از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: تمایل عربستان به سمت کشورهای شرق که در دوره اخیر شدت گرفته، باعث شده آمریکایی‌ها بیش از گذشته نگران از دست دادن همپیمان مهم خود در منطقه باشند.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای در خصوص سیاست‌های آمریکا نوشت: کشورهای غربی، ملت‌های عربی را طوری جلوه می‌دهند که گویی خود آنها به دنبال زندگی و حیات بوده و ما از صلح و نعمت زندگی متنفر هستیم. عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولی عهد این کشور به دلیل تمایل به سمت شرق و مشخصاً روسیه، چین و اخیراً ایران در معرض فشارهای آمریکا و باج خواهی‌های این کشور قرار گرفته است. همچنین عربستان سعودی در معاملات خود با چین دلار را کنار گذاشته و از یوان استفاده می‌کند.

ما معتقدیم که کشورهای عربی باید یکپارچه و متحد در برابر فشارهای خارجی ایستاده و استقلال خود را قاطعانه اعلام کنند. آنها باید به کشورهای غربی نشان دهند که بدون دیکته‌های این کشورها و یا تحریم‌های آنها تصمیم می‌گیرند. در سایه افول جهان تک قطبی، آمریکا باید از خواب خود بیدار شده و شاهد پدیدار شدن یک موازنه جدید قدرت در جهان به نمایندگی کشورهای عربی، آفریقا، آمریکای لاتین، هند و چین باشد. منطقه ما و جهان در مرحله تاریخی به سر می‌برد و کشورهای عربی باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه القدس العربی به اوضاع نابسامان لبنان اشاره کرد و نوشت: سومین سالگرد انفجار بندر بیروت که ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت در حالی گذشت که تحقیقات قضائی در این خصوص به جایی نرسید. همچنین تحولات اخیر در لبنان از جمله درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه متعلق به آوارگان فلسطینی به وخامت اوضاع امنیتی این کشور افزوده است. به تازگی نیز یک کامیون متعلق به حزب الله لبنان در یک منطقه مسیحی نشین واژگون شده و درگیری‌هایی در این منطقه به وقوع پیوسته است. نبود رئیس جمهور در لبنان و خالی ماندن پست رئیس بانک مرکزی همه و همه باعث شده لبنان اسیر مشکلات اقتصادی و غذایی شود.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه العربی الجدید به نقل از رئیس بانک مرکزی ایران نوشت: تمام پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شده است. این پول‌ها به یورو به حساب‌های شش بانک ایرانی واریز خواهد شد. این اقدام در پی توافق اخیر میان ایران و آمریکا مبنی بر تبادل زندانیان و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی صورت گرفت. یک منبع آگاه در ایران نیز اعلام کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بدون توقف در تمام زمینه‌ها در جریان است.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه یمنی المسیره به نقل از رهبر جنبش انصارالله این کشور با تیتر «آخرین فرصت» نوشت: خطاب به نیروهای متجاوز هشدار جدی می‌دهم، ما نمی‌توانیم و تحمل نخواهیم کرد در قبال ادامه محرومیت مردم از ثروت، اشغال کشورمان و وضعیت تجاوز و محاصره ادامه یابد. ما در این مدت غافل نبوده و با تمام توان به دنبال توسعه توان نظامی خود هستیم تا هدف مقدسمان مقابله با دشمنان و عقب راندن ظلم در حق مردم باشد. آمریکا بر تداوم هدف قرار دادن کشور ما و اشغال بخش‌هایی از آن اصرار دارد.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه سوری الثوره با تیتر «داعش از سلاح‌های آمریکایی استفاده می کند» نوشت: طولی نکشید که سلاح‌های ارسالی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در منطقه الجزیره سوریه به دست عناصر داعش رسید تا فوراً از آنها علیه اتوبوس حامل نظامیان و غیرنظامیان سوری استفاده کند. تروریست‌ها که بنا به دستورات آمریکایی‌ها عمل می‌کنند به راحتی در مناطق تحت کنترل اشغالگران آمریکایی رفت و آمد دارند. افزایش فعالیت گروهک‌های تروریست نه به خواست این گروهک‌ها بلکه بنا به دستورات غربی‌ها به ویژه آمریکا و انگلیس صورت گرفته است؛ بنابراین اجرای عملیات تروریستی در عراق به ویژه علیه بخش انرژی این کشور نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه سوری الوطن در گزارشی نوشت: طبق اخبار منتشر شده حملات خمپاره‌ای علیه پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در کونیکو، العمر و الشدادی در حومه‌های دیرالزور و الحسکه صورت گرفته است. این حملات توسط گروه مقاومت مردمی در منطقه شرقی انجام شده است. منابع آگاه اعلام کرده اند که کاهش درگیری‌های نظامی در این مناطق بر اساس دیدگاه دولت بایدن مبنی بر بی نتیجه بودن هرگونه اقدام نظامی برای تغییر نقشه کنترل مناطق مختلف، صورت گرفته است.

وقت آن رسیده کشورهای عربی مقابل غرب متحد شوند

روزنامه المراقب العراقی در گزارشی با تیتر «مار افعی به نام آمریکا در مرزهای سوریه و عراق چنبره زده و آماده ریختن زهر خود است» نوشت: تحرکات آمریکایی‌ها در نوار مرزی عراق و سوریه باعث به وجود آمدن بحث و جدل‌های فراوانی در عراق شده است. نظامیان آمریکایی از ماه‌ها قبل در تدارک آموزش عناصر مزدور در اردوگاه نظامی التنف هستند تا مأموریت محافظت از مرزها را به این عناصر واگذار کنند. این اقدامات آمریکا باعث بازگشت عناصر تروریست به مناطق مرزی مذکور می‌شود.

تحلیلگران نظامی معتقدند که طی دوره آتی باید منتظر غافلگیری‌های نظامی بزرگی باشیم چرا که آمریکا برای برداشتن فشار از روی رژیم صهیونیستی برای قطع مسیر ارتباطی محور مقاومت تلاش می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1440194

مهمترین اخبار ایران و جهان: