نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 16:53

پکن: کمک تسلیحاتی آمریکا به تایوان، نقض حاکمیت چین است

وزارت خارجه چین با بیان اینکه ارائه تسلیحات توسط آمریکا به تایوان باعث تخریب روابط پکن-واشنگتن می‌شود، از این کشور خواست هرگونه تعامل نظامی با این جزیره را متوقف کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای اختصاص بودجه نظامی بیشتر برای کمک تسلیحاتی به تایوان، با واکنش تند پکن همراه شد.

وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) به آمریکا هشدار داد که هیچ کشوری نباید عزم مردم این کشور برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود درخصوص تایوان را دست کم بگیرد.

پیش از این، نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشته بود که بایدن قصد دارد از کنگره آمریکا بخواهد تا به عنوان بخشی از بودجه اضافی برای اوکراین، به تایوان نیز تسلیحات ارائه کند. واشنگتن پیش از این دستور کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری به تایوان را صادر کرده بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «ارائه تسلیحات توسط آمریکا به تایوان، اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را شدیداً نقض کرده، به حاکمیت و منافع امنیتی چین آسیب جدی وارد نموده و روابط پکن-واشنگتن و صلح و ثبات در تنگه تایوان را تخریب می‌کند».

این وزارتخانه ضمن اشاره به ابلاغ رسمی اعتراض و نارضایتی جدی چین به آمریکا، از واشنگتن خواست تا هرگونه تعامل نظامی با این جزیره را متوقف کرده و تنش‌زایی بیشتر در تنگه تایوان اجتناب کند.

طبق این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه چین تاکید شده است: «هیچکس نباید عزم، اراده و توانایی مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورشان را دست کم بگیرد».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423606

مهمترین اخبار ایران و جهان: