نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 11:30

۴۰ درصد نسخه‌های پزشکان کرمانشاهی حاوی آنتی‌‌‌‌‌بیوتیک است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه میانگین استفاده از آنتی‌بیوتیک در استان را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: ۴۰ درصد نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی‌بیوتیک‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مصرف خودسرانه و بی‌رویه داروهای آنتی‌ بیوتیک به‌ویژه در فصل سرما به معضل جدی در جامعه تبدیل شده به طوریکه  استفاده نابجا یا نادرست دارو سبب بروز مشکلات بیشتری برای بیمار می‌شوند.

کشف و ساخت آنتی بیوتیک‌ها توسط بشر بسیار مهم است، به حدی که می‌توان زندگی بشر را به دوران زندگی قبل از کشف آنتی بیوتیک‌ها و دوران بعد از کشف آنتی بیوتیک‌ها تقسیم کرد.

قبل از اینکه آنتی بیوتیک‌ها کشف و ساخته شوند، بیماری‌های واگیردار و مسری جمعیت زیادی از جامعه را به مرگ می‌کشاندند؛ آنگونه که طاعون یک‌سوم جمعیت را از بین برد. بیماری سیفلیس ۵۸ درصد مرگ و میر در پی داشت. تیفوس و وبا جمعیت زیادی را درگیر و از بین بردند.

بعد از کشف آنتی بیوتیک جمعیت رشد کرد و سبب جهش اقتصادی، جهش علمی در تمام ارکان رشد بشریت شد. به طوریکه می‌توان ادعا کرد یکی از چهارکشف علمی بشر کشف آنتی بیوتیک‌ها بوده است.

 آنتی بیوتیک‌ یک عامل شیمیایی ضدمیکروب عامل از بین بردن عفونت در بدن است و یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به بشر داده، اما مصرف بی‌رویه اثر آنتی بیوتیک‌ها را از بین می‌برد.

اولین آنتی بیوتیک برای سیفلیس، در سال ۱۹۱۰ وارد بازار جهان شد. به دنبال آن الکساندر فلمینگ در سال ۱۹۲۸ پنی‌سیلین را علیه عفونت‌ها و باکتری‌ها کشف کرد و در سال ۱۹۴۸ پنی سیلین وارد بازار شد.

به پنی‌سیلین گلوله سحرآمیز می‌گفتند چون درمان هر نوع عفونت بود. ولی الان پنی‌سیلین دیگر برای هیچ عفونتی جوابگو نیست چرا این بلا به سر پنی‌سیلین آمد؟ دارویی که روزی تمام عفونت‌های بیماری‌های باکتری را درمان می‌کرد الان دیگر علیه هیچ باکتری جوابگو نیست...

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این رابطه، اظهار کرد: نگرانی سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، جامعه پزشکی از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها است.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک‌ها نسبت به دیگر داروها، عوارض جانبی کمی دارند، لذا سرمایه‌ای برای بدن انسان است که تجویز آن باید علمی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: استفاده نابجا یا نادرست دارو می‌تواند منجر به بی‌اثر شدن آنتی بیوتیک شود و نگرانی اصلی جامعه بشری از همین موضوع است. چون باکتری موجودی هوشمند است وقتی باکتری با یک نوع آنتی بیوتیک روبرو شود ماده‌ای درست می‌کند تا تأثیر آنتی بیوتیک را از بین ‌ببرد.

وی در پاسخ به سوال چرا پنی سیلین اثر نمی‌کند؟، گفت: باکتری فهمیدند باید ماده‌ای ترشح کنند که پنی سیلین را از بین ببرد.

محمدی میانگین استفاده از آنتی‌ بیوتیک در استان کرمانشاه را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: ۴۰ درصد نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی‌بیوتیک‌ است؛ البته میانگین کشوری ۲ تا ۳ درصد بالاتر است.

وی ادامه داد: تمام نسخ پزشکان در سامانه ثبت و آنالیز می‌شوند، جواب آنالیزهای صورات گرفته برای پزشک ارسال می‌شود و پزشکانی که تجویز بالایی دارند به کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه فراخوانده می‌شوند و در حضور اساتید مجرب تذکر می‌گیرند.

محمدی گفت: تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک‌ها در کشور بالا است، برای استفاده از آن باید برنامه‌ریزی شود چون علامه بر هزینه‌ای که برای مردم و دولت دارد در مقطعی با کمبود آن‌ها مواجه می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: از نظر علمی هر پزشکی که تعداد دارو کمتری برای بیمار تجویز کند به خصوص در بیماری‌های معمولی، قطعا پزشکی علمی‌تر و با سوادتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد، گفت: آنتی بیوتیک هیچ اثری روی ویروس آنفلوآنزا ندارد.

محمدی تصریح کرد: اگر در جامعه پزشکی تخلفاتی صورت می‌گیرد حتما از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع‌رسانی کنید، قطعا رسیدگی می‌شود، دانشگاه در این موضوعات با کسی تعارف ندارد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1552728

مهمترین اخبار ایران و جهان: