نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 08:05

نقش سپاه و رزمندگان همدان در عملیات آزادسازی خرمشهر بی نظیر بود

همدان- پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در همدان گفت: نقش سپاه و رزمندگان استان همدان در عملیات آزادسازی خرمشهر و در عملیات بیت المقدس بی‌نظیر بود.

سید علی مساوات در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت سوم خردادماه؛ سالروز فتح خرمشهر با بیان اینکه از چند بُعد می‌توان حضور بچه‌های استان همدان را در عملیات بیت المقدس اظهار کرد، گفت: بچه‌های سپاه همدان، ارتشی‌ها، پاسدارها و نیروهای مردمی در قالب تیپ ۲۷ محمد رسول الله، تیپ سوم زرهی شهید قهرمان و در پشتیبانی عملیات بیت المقدس از طریق کمیته امداد در این عملیات نقش داشتند.

وی با بیان اینکه از بچه‌های همدان در نقش نیروهای مردمی شروع می‌کنیم؛ افزود: کمیته امداد امام خمینی رحمه الله، از سال ۵۹ یک آشپزخانه داشتند در دزفول که از سال ۵۹ تا ۶۱ طی عملیات‌های ثامن الائمه، فتح المبین، طریق القدس، بیت المقدس، حدود ۲۰ هزار رزمنده را در روز غذای گرم می‌دادند، از مواد خام گرفته تا پخت و پز و نانوایی، همه این کارها توسط مردم استان همدان تامی ن می‌شد و تمامی نیروی‌های انسانی آنها از استان همدان بود.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در همدان با اشاره به اینکه سپاه همدان در قالب تیپ ۲۷ محمدرسول الله از دی ماه سال ۱۳۶۰، که هسته اولیه این تیپ در منطقه جنوب پادگان دوکوهه گذاشته شد و موسسین این یگان بچه‌های سپاه همدان بودند؛ تشریح کرد: در رأس آنها سردار شهید حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان و حاج حسین همدانی و خیلی از نیروهای دیگر سپاه همدان به صورت مستمر حضور داشتند، تأمین نیروی یک قسمت از تیپ ۲۷، درصدی از نیروهای همدان و بسیجی‌های استان همدان تشکیل شد که قبل از عملیات بیت المقدس نیروهای همدان وارد گردان مسلم ابن عقیل، گردان مالک اشتر به فرماندهی سرداران شهید حبیب الله مظاهری و علیرضا شهبازی از نهاوند، گردان مالک اشتر بود که در غالب تیپ ۲۷ در عملیات فتح المبین شرکت کرده بودند، درست یک ماه قبل از عملیات بیت المقدس که در ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ بود.

مساوات در ادامه گفتگو با بیان اینکه شروع عملیات با گردان مسلم بن عقیل به فرماندهی سردار شهید حبیب الله مظاهری و بچه‌های همدان در این گردان بود، اضافه کرد: شهید حبیب الله مظاهری در عملیات بیت المقدس نقش آفرینی کردند و بعد از شناسایی محور عملیاتی تیپ ۲۷ که بیشتر از نیروهای اطلاعات یگان بچه‌های همدان بودند؛ از جمله، سردار شهید حاج حسین همدانی، باقریانی، شهید عبدالصمد یونسی، حبیب الله مظاهری کسانی بودند که در شناسایی‌های منطقه عملیاتی بیت المقدس نقش زیادی داشتند.

وی تصریح کرد: عملیاتی که در ۱۰ اردیبهشت ۶۱، همان گردان مسلم بن عقیل به فرماندهی شهید حبیب الله مظاهری که بعد از گذشتن از عرض رودخانه کارون، توانستند خود را به مواضع دشمن برسانند و با درهم شکستن مواضع دشمن خود را به جاده اهواز، خرمشهر برسانند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در مرحله اول که دهم اردیبهشت بود، این افراد با هدف اینکه دشمن را فریب دهند، وارد کار شدند و با اقدامات مناسب توانستند به راحتی خود را به جاده اهواز، خرمشهر برسانند، تصریح کرد: نقطه‌ای که بچه‌های همدان در جاده اهواز خرمشهر، وارد عمل شدند اسمش سه راه حسینیه است که تقریباً گردان مسلم اولین گردان بود که توانست خود را به جاده برسانند و به عنوان اولین نیروهای درهم شکننده خود را به جاده برسانند، چون گردان‌ها و یگان‌های مجاور وارد عمل شده بودند، ولی هنوز نتوانستند خود را به جاده برسانند که با سختی بسیار زیادی بچه‌های همدان وارد گردان مسلم و در اصل یک پدافند سه جانبه انجام دادند؛ هم از چپ، هم از راست و هم از روبرو با دشمن درگیر بودند.

مساوات ادامه داد: چپ و راست به این خاطر بودند که دور نخورند و بسیار نبرد سنگین چند ساعته داشتند تا اینکه گردان‌ها و یگان‌های مجاور توانستند خودشان را به جاده برسانند و مستقر شوند.

وی یادآور شد: بعد از مرحله اول که در ۱۰ اردیبهشت ۶۱ بود، مرحله دوم از ۱۶ اردیبهشت ۶۱ شروع و یک حرکت به سمت مرز داشتند، مرز بین المللی به موازات همین جاده اهواز، خرمشهر بود، بچه‌های همدان با تمام توان توانستند حرکت کنند و با سختی‌های بسیار زیادی خودشان را برسانند به مرز بین المللی که در این راستا تعداد زیادی از بچه‌های همدان به شهادت رسیدند.

وقتی رزمندگان همدانی، فاتحین خرمشهر می‌شوند

مساوات با اشاره به اینکه در این مسیر، سردار شهید فریدون عیوضی، حمید حجه فروش، به شهادت رسیدند افزود: مرحله سوم که از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد بود، منجر به آزاد سازی خرمشهر شد و یک حرکت به سمت شلمچه که از شمال به جنوب به سمت شلمچه و در نهایت، در ورود به شهر خرمشهر تیپ محمدرسول الله انجام داد، بچه‌های همدان هم با همین گردان مسلم حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله و عملیات که در ۲ خرداد به اوج خود رسیده بود، سردار حاج محمود شهبازی که جانشین تیپ ۲۷ محمدرسول الله و فرمانده سپاه همدان، ۲ خرداد به شهادت رسیدند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: در هر صورت، بچه‌های همدان همراه با سایر تیپ‌های ۲۷ توانسته بودند خودشان را به عنوان فاتحین خرمشهر معرفی کنند.

مساوات در بخش دیگری از سخنان خود به ارتش اشاره کرد و افزود: ارتش را در اصل در ۲ بعد می‌توان بحث کرد، یکی تیپ شهید قهرمان «‌تیپ زرهی شهید قهرمان»، که در عملیات بیت المقدس در مرحله اول از ۱۰ اردیبهشت ماه از محور شمالی عملیات، یک رودخانه‌ای به اسم کرخه نور بود که از این رودخانه وارد عمل شدند و نبرد بسیار سختی با دشمن داشتند.

نقش اصلی سربازان پایگاه نوژه همدان در عملیات هوایی جمهوری اسلامی در بیت المقدس

وی افزود: از ۱۶ اردیبهشت، مرحله دوم توانستند با گذر از رودخانه کرخه نور حرکت کنند به سمت مرز بین المللی که در اصل با درهم شکستن مواضع دشمن توانستند خودشان را به مرز طلائیه برسانند که در همین راه امیر شهید محمد خطیب پاک رو یکی از فرماندهان تیپ سوم زرهی شهید قهرمان در ۱۶ اردیبهشت به شهادت رسید و نقش بسیار بزرگی، بچه‌های تیپ شهید قهرمان همدان داشتند.

مساوات تصریح کرد: قسمت دوم ارتشی‌ها، پایگاه هوایی نوژه همدان است که آنها در گردان ۲۱ و۲۲ فانتوم اف چهار در پایگاه هوایی دزفول حضور پیدا کردند و در آنجا وارد عمل شدند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در همان مرحله اول آنها در غالب درخواست پرواز در عملیات حضور داشتند و مواضع دشمن، توپخانه، عقبه و خط مقدم دشمن را بمباران کردند و ده‌ها هزار پوند، موشک بمب و راکت را بر روی دشمن ریختند و می‌توان گفت که نقش اصلی عملیات هوایی جمهوری اسلامی ایران در عملیات هوایی بیت المقدس را سربازان پایگاه نوژه همدان داشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1234472

مهمترین اخبار ایران و جهان: