نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 15:52

ذبح سلامت مردم در کشتارگاه دام نی ریز!

سابقه ساخت تنها کشتارگاه سنتی دام شهرستان نی ریز به اوایل انقلاب یعنی حدود سی چهل سال پیش برمی‌گردد، کشتارگاهی سنتی که درآن بدون استفاده ازهیچ گونه تکنولوژی روز به ذبح دام می پردازند و سپس توسط کامیون سردخانه دار شهرداری البته با دریافت مبلغی به عنوان عوارض به دست قصاب می رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از نی‌ریز، حدود دو ماه قبل پس از وصول گزارشاتی از وضعیت نابسامان کشتارگاه نی ریز به مسوولین، امام جمعه شهرستان در راس هیئتی به همراه فرماندار و جمعی از مسوولین از این کشتارگاه بازدید کردند.

در این دیدار موارد بهداشتی متعددی مورد تذکر بازدیدکنندگان خصوصا شبکه بهداشت و همچنین دامپزشکی قرار گرفت و بلافاصله در جلسه ای که به همین منظور در فرمانداری با حضور مسئولین و شهردار نی‌ریز برگزار شد مقرر شد هرچه سریعتر این ایرادها مرتفع گردد.

در همین رابطه فرماندار نی ریز در جلسه یاد شده در حضور پرسنل کشتارگاه و شهردار، امام جمعه و جمعی از مسئولین عنوان داشت: سلامت مردم یکی از مهمترین مسائلی است که نمی ‌توان به‌ سادگی از کنار آن گذشت.

وی بر تشدید نظارت بهداشتی و‌ نیاز فوری به رفع کمبودها و نواقص کشتارگاه دام نی ریز تاکید و دستورات لازم را برای رفع موانع و مسائل پیش رو صادر کرد.

نماینده ارشد دولت در شهرستان نی ریز همچنین با اشاره به دستورالعمل ساماندهی کشتارگاه های کشور و مکلف شدن شهرداریها به انجام تعهداتی در این خصوص، اظهار داشت : سلامتی مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی برای ما اهمیت بسزایی دارد و هرگونه عامل و ریسک فاکتوری که خطر بروز بیماریهای مشترک بین انسان و دام را در پی داشته باشد قابل اغماض نبوده و باید تدابیر پیشگیرانه لازم در این خصوص اتخاذ گردد.

نکته حائز اهمیت در این جلسه این بود که فرماندار نی ریز ضمن تأکید بر رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی، خواستار رفع سریع مشکلات و نواقص بهداشتی و ساختاری کشتارگاه دام توسط شهرداری نی ریز شد البته در این جلسه شهردار هیچگونه اعتراضی  به محول شدن مسئولیت رفع مشکلات کشتارگاه به شهرداری نکرد.

حالا اما با گذشت بیش از دو ماه از آن جلسه و دستورات لازم جهت رفع ایرادات و اما و اگرهای اجرای دستورات صادره در خصوص رفع مسائل غیر بهداشتی کشتارگاه، خبری دیگر شهروندان نی ریز را در شوک فرو برده وآن هم حمل گوشت از کشتارگاه به قصابیهای سطح شهر توسط موتورسیکلت و یا اتوموبیل‌های شخصی به دلیل خراب بودن کامیون حمل گوشت سردخانه‌دار شهرداری است. 

یعنی به عبارتی باید گفت امروز گوشتی که در قصابی‌های شهر نی ریز به فروش میرود نه در محیط استاندارد و کاملا بهداشتی کشتار می‌شود و نه توسط سیستم حمل استاندارد و بهداشتی به دست قصاب می رسد، نکته ای که شهروندان نی ریزی را بسیار نگران کرده و موجی از نگرانی و اعتراض به این مطلب هم اکنون در شهرنی ریز جریان دارد.

جالبتر اینکه در بیاینه ای منتسب به شهردار نی ریز که در واکنش به اعتراضات مردم منتشر شده در فضای مجازی در پی خرابی کامیون حمل گوشت شهرداری اعلام شده: برابر نص صریح اساس نامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد و بهره برداری از میدانهای دام، کشتارگاهها، سردخانه ها، انبارها و آزمایشگاهها، کارگاههای بسته بندی گوشت و فراهم نمودن وسایل مورد نیاز برای تدارک، حمل و نقل، توزیع و نگهداری دام و طیور، گوشت و متفرعات آنها در حیطه وظایف شرکت مربوطه است و هیچ وظیفه ای در این خصوص متوجه شهرداری ها نیست. (برای گفتگو پیرامون مطلب منتسب به شهرداری منتشر شده در فضای مجازی با مهندس دهقان، معاون شهردارنی ریز تماس گرفتیم که متاسفانه موفق به برقراری ارتباط نشدیم) ، پاسخ شهرداری (منتشر شده در فضای مجازی) این سئوال را در ذهن جستجوگر مخاطبین به وجود می آورد که اگر چنین است پس دلیل اینکه تا کنون شهرداری مدیریت کشتارگاه را برعهده داشته چه بوده؟ دلیل اینکه در جلسه حدود دو ماه قبل شهردار اعتراضی به سخنان فرماندار در خصوص واگذاری رفع نواقص بهداشتی به ایشان ننموده چه بوده؟ و از همه مهمتر اگر مسئولیت در هیچ حوزه ای متوجه شهرداری نبوده دلیل اختصاص کامیونت یخچالدار به حمل گوشت توسط شهرداری چه بوده که امروز بر اثر خراب شدن آن سیستم حمل گوشت شهرنی ریزدچارمشکل شده است؟

در همین رابطه با توجه به جوابیه شهردار به مخاطبین مبنی بر مسئولیت جهاد کشاورزی در خصوص کشتارگاه و حمل گوشت با علیرضا بصیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفتگو کردیم ، وی در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: نظر به اینکه کشتارگاه شهرستان متعلق به شهرداری می‌باشد و در این مدت چند دهه اخیر خدمات ارائه نموده و عوارض دریافت کرده است و یکی از وظایف اصلی خدمات رسانی به شهروندان همین حوزه کشتارگاه و حمل لاشه می باشد و از این محل عوارض عاید شهرداری میشود لذا این خدمات می بایست توسط شهرداری ادامه یابد و البته ذکر این نکته نیز ضروری است که الزاما همه خدمات شهرداری منوط به صرفه و فایده نمی باشد.

وی افزود: پشتیبانی امور دام در هیچ یک از شهرستانهای استان فارس خدمات کشتارگاه ارائه نمی‌کند و چنانچه درهریک از شهرهای فارس خدمات کشتارگاه غیر از شهرداری انجام شود، می‌پذیریم که نی ریز هم از این قائده مثتثنی نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز ادامه داد: چنانچه شهرداری توان ارائه خدمات نداشته باشد می بایست با برگزاری مناقصه نسبت به انتخاب مباشر جهت خدمات رسانی به مردم اقدام نماید.

وی افزود: در مسئله کشتارگاه و حمل لاشه صرفا نظارت بر عملیات کشتار و ذبح اسلامی و از این دست نظارتها بر عهده شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت شهرستان می باشد ولاغیر.

در همین خصوص، دکتر ممتازیان، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان می‌گوید: بیش از چهل سال است که شهرداری مسئولیست کشتارگاه و حمل گوشت را بر عهده داشته و در جلسه با حضور فرماندار و امام جمعه نیز شهردار رفع ایرادات بهداشتی ذکر شده را پذیرفت اما پس از آن جلسه علی رغم اینکه بنده بارها پیگیری کردم و در جلسه تنظیم بازار نیز عنوان کرده ام نه تنها مشکلات بهداشتی کشتارگاه  حل نشده، بلکه خرابی ماشین حمل گوشت نیز به آن اضاف شده و اکنون لاشه دام ها توسط قصابان به وسیله موتور و خودرو شخصی در شرایط کاملا غیر بهداشتی حمل می‌شود.

وی اعتقاد دارد؛ این شرایط به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و فورا یا باید عرضه گوشت به این شکل غیر بهداشتی متوقف گردد و یا رویه های غلط غیر بهداشتی سریعا اصلاح شود.

رحیمی، مسئول بهداشت محیط شهرستان نی ریز نیز در گفتگو باخبرنگار فارس گفت : حداقل در سه جلسه تنظیم بازار و یک جلسه با حضور فرماندار ، امام جمعه، شهردار و سایر مسئولین موارد غیر بهداشتی کشتارگاه را به صورت جدی تذکر داده ایم و لیست نواقص را هم خدمت فرماندار ارسال کرده ایم و شهردار نیز متقبل به رفع ایرادات شده اما تا کنون به صورت کامل مشکلات رفع نگردیده و تنها سرامیک قسمتی از کشتارگاه انجام شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط بسیار نابسامان و غیر بهداشتی کشتارگاه و همچنین حمل گوشت به نظر بنده در جهت سلامت مردم باید فعالیت این مرکز متوقف گردد و تا رفع کامل مشکلات متوقف بماند‌

اکبر شهسوار، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نی ریز نیز در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: سلامت مردم خط قرمز ما است و ما در این مورد با هیچ شخص یا دستگاهی تعارف نداریم.

وی تاکید کرد: مسئولیت کشتارگاه را قانون مشخص می‌کند و پس از بررسی لازم در این خصوص به جد با دستگاههایی که در این رابطه ترک فعل کرده‌اند برخورد خواهیم کرد و با تعیین ضرب الاجل رفع نواقص توسط دستگاه متولی این مشکل را مرتفع خواهیم نمود.

به گزارش فارس، به هر حال اینکه وظیفه کدام دستگاه است که امورات مربوط به کشتارگاه نی ریز را مدیریت نماید به زودی با وعده دادستان و ضرب الاجلی که تعیین خواهد شد مشخص می‌شود اما مطلب مهم این است که متاسفانه سلامتی مردم در کشتارگاه نی ریز در حال ذبح شدن است و گوشت مصرفی مردم چه در زمان کشتار درون کشتارگاه و چه در مرحله حمل و توزیع بنا به اعلام مقامات مسئول و ناظرین بهداشتی در غیر بهداشتی ترین حالت ممکن می باشد و این مطلب البته مرود اعتراض امام جمعه نیز از تریبون نماز جمعه نیز شده و در این میان آنچه احساسات مردم را جریحه دار می‌کند پاسکاری مسئولیت در میان مسئولین و ادامه روند بازی با سلامت مردم است.

گزارش: محمدمهدی توکل

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427259

مهمترین اخبار ایران و جهان: