نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 15:42

سفر وزیر امور خارجه ازبکستان به ترکیه

هیأتی از ازبکستان به ریاست وزیر امور خارجه این کشور از ترکیه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، هیأتی از ازبکستان به ریاست «بختیار سعیداف» وزیر امور خارجه این کشور از ترکیه بازدید کرد.

نشست عادی گروه برنامه‌ریزی راهبردی ازبکستان-ترکیه به ریاست رؤسای ادارات امور خارجه دو کشور در« آنکارا» برگزار شد.

در این نشست، دستاوردهای همکاری‌های دوجانبه جمع بندی و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت ترسیم شد.

وزرای ادارات امور خارجه دو کشور برنامه زمان‌بندی تماس‌های بلندپایه آتی، موضوعات گسترش چارچوب حقوقی روابط و پیشرفت اجرای کلیه توافقات انجام شده در بالاترین سطح را بررسی کردند.

در نتیجه این نشست، یک طرح همکاری بین وزارتخانه‌های امور خارجه ازبکستان و ترکیه برای سال‌های 2024-2025 و یادداشت تفاهم بین آکادمی دیپلماتیک دانشگاه اقتصاد و دیپلماسی جهانی و آکادمی دیپلماتیک وزارت ترکیه امور خارجه امضا شد.

سعیداف همچنین در جریان این سفر با «جودت یلماز» معاون رئیس جمهور، «نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ملی، «سرکان کایالار» رئیس آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه و «نجدت اونور» رئیس دانشگاه آنکارا به طور جداگانه دیدار کرد.

در این مذاکرات طیف وسیعی از موضوعات در دستورکار دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

توجه ویژه به تشدید دیپلماسی اقتصادی از طریق ایجاد شرایط مساعد برای تجارت متقابل، گسترش همکاری‌ها در صنعت نساجی، اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری جدید و ایجاد مشارکت‌های بین منطقه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

در این دیدار تبادل نظر در مورد تقویت روابط در زمینه علم و آموزش، کاهش پیامدهای فاجعه دریای «آرال» و ترویج کشاورزی کارآمد انجام شد.

همچنین در آنکارا با کمک وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه میزگردی با موضوع «تقاطع تمدن‌ها: ازبکستان جدید» با حضور تعدادی از شرکت‌های مسافرتی این کشور برگزار شد.

وزیر امور خارجه ازبکستان به شرکت کنندگان در این رویداد از آخرین روند توسعه صنعت گردشگری این کشور و همچنین زمینه‌های امیدوار کننده همکاری در این زمینه اطلاع داد.

وی همچنین با روسای تعدادی از بزرگترین شرکت‌های ترکیه دیدار کرد تا در مورد امکان ایجاد مشارکت، جذب فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه در اقتصاد این کشور گفت‌وگو کند.
پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518868

مهمترین اخبار ایران و جهان: