نیوز سیتی!
29 اسفند 1401 - 17:37

پرونده‌های منطقه با گفت وگو بسته خواهند شد

دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه ایران گفت: پرونده های منطقه برای همیشه و تا ابد باز نمی ماند و باید از طریق گفت و گوی کشورهای منطقه با یکدیگر بسته شوند.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایرنا نوشت: «علیرضا عنایتی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با شبکه «الاخباریه» عراق با اشاره به توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط اظهار داشت: برقراری روابط ایران و عربستان می‌تواند به بسته شدن این پرونده‌ها سرعت بخشد.

وی افزود: ایران و عربستان اشتراکات زیادی از جمله دین، فرهنگ، اماکن مقدس در دو کشور، حرمین شریفین و قبله دارند که در روابط دو کشور تاثیر گذار است.

دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت خارجه ایران دستاورد توافق چین برای از سرگیری روابط ایران و عربستان را حاصل پنج دور مذاکرات انجام شده بین مسئولان ایرانی و عربستانی در عراق دانست و افزود: ما به عنوان وزارت خارجه و دولت ایران از تلاش‌های عراق برای ازسرگیری روابط تهران و ریاض و میزبانی از هیات‌های دو کشور بسیار سپاسگزاریم و در حقیقت آنچه در چین به دست آمد نتیجه مذاکراتی بود که طی دو سال گذشته به میزبانی بغداد انجام شد.

وی با بیان اینکه نقش عراق در مذاکرات بین ایران و عربستان مستمر و مرحله به مرحله پیش رفت، افزود: نقش عراق در به سرانجام رسیدن این مذاکرات بسیار مهم و فعال بود و مشارکت بغداد در این مذاکرات تنها نظارت نبود بلکه موثر و کاربردی بود و چنانچه اختلافاتی بوجود می‌آمد با نقش فعال عراق این اشکالات برطرف می‌شد.

عنایتی ادامه داد: مراحل مذاکراتی که در عراق پشت سرگذاشته شد، فقط در حد حرف باقی نمی‌ماند و برادران عراقی نظارت می‌کردند که نکات مد نظر طرفین مرحله به مرحله اجرا و کاربردی شود و به مرحله پنجم رسید که نقش مهمی در به نتیجه رسیدن مذاکرات داشت.

وی اظهار داشت: توافقی که در چین انجام شد در حقیقت تفاهمات دو جانبه بین ایران و عربستان بود که به از سرگیری روابط منجر شد و پکن به عنوان ناظر و میزبان این مذاکرات بود و چیزی را به طرفین تحمیل نکرد.

دستیار وزیر و مدیر کل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که بغداد میزبان پنج دور مذاکره بین ایران و عربستان بود اما این مذاکرات محرمانه بود و پس از دور سوم رسانه‌ای شد، دلیل آن چه بود؟، گفت: به نظرم بخاطر اینکه مذاکرات با موفقیت پیش رود این مذاکرات تا آن زمان محرمانه باقی مانده بود.

وی در این گفت و گو تصریح کرد که پیش از این ایران و عربستان به جز ارتباطات محدود که از طریق سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع انجام شده بود، هیچ نوع روابطی با یکدیگر نداشتند تا اینکه عراق این نشست‌ها را ترتیب داد و بطور حقیقی مذاکرات بین دو کشور در فضایی بسیار دوستانه انجام شد بگونه‌ای که انگار روابط دو کشور قطع نیست. البته این از ذات روابط دو کشور و جوهره روابط منطقه‌ای و روابط کشورهایی مثل ایران با عراق، قطر، بحرین و سعودی است که به عنوان یک نهر واحد که در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی دارای اشتراکات هستند، جریان دارد.

عنایتی با بیان اینکه عراق گفت وگوی مهمی را بین ایران و عربستان پایه‌گذاری کرد و در نزدیکی دو کشور نقش اصلی ایفا کرد، گفت:این قطع رابطه ها، مقطعی است و این از جوهره اصلی روابط کشورهای منطقه است که به مدت طولانی نمی‌توانند با هم قطع روابط کنند بنابر این، با وجود این ویژگی، قطع روابط دو کشور در منطقه ما نمی‌تواند دوام داشته باشد و دو کشور چاره‌ای جز نزدیکی با یکدیگر ندارند

وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه و حتی خارج از منطقه از آثار از سرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی بهره‌مند خواهند شد، افزود: قطع روابط ایران و عربستان یک خلاء در منطقه به وجود آورده بود که دشمنان که دوست ندارند این منطقه پیشرفت کند، از آن استفاده می‌کردند.

سفیر سابق ایران در کویت با بیان اینکه این توافق، به روابط ایران و عربستان محدود نمی‌شود بلکه کشورها و مردم از آن بهره‌مند می‌شوند و امنیت منطقه تقویت خواهد شد، اظهار داشت: بارها از زبان مقامات جمهوری اسلامی ایران شنیده‌اید که امنیت منطقه، امنیت جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که در این منطقه حضور دارد نسبت به آن مسئول است و باتوجه به اینکه برای تامین امنیت منطقه به روابط کشورها با یکدیگر نیاز است روابط ایران و عربستان به تامین امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه به توسعه نیاز دارد، افزود: ما نیز از زبان مقامات سعودی شنیده‌ایم که منطقه به توسعه نیاز دارد و باتوجه به اینکه همگرایی زمینه توسعه را فراهم می‌کند لذا توسعه با اختلاف و دوری مردم منطقه از یکدیگر حاصل نمی‌شود بلکه با تقویت روابط بین کشورها امکانپذیر است.

عنایتی ادامه داد:کشورهای منطقه و حتی کشورهای خارج از منطقه با درصدهای متفاوت از توافق ایران و عربستان استقبال کردند اما رژیم صهیونیستی در شوک فرو رفت و احساس کرد که این توافق مسیر امور این رژیم به عنوان دشمن اصلی منطقه را به هم ریخته است.

وی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان بر بسیاری از متغیرهای منطقه و جهان به ویژه جهان اسلام تاثیر دارد، اظهار داشت: جهان اسلام برای آینده خود به نفس کشیدن در فضای وحدت و اتخاذ موضع واحد به ویژه در مساله فلسطین نیاز دارد. جهان اسلام نباید از هم گسیخته باشد و همه کشورهای اسلامی باید با اتحاد درتوسعه جهان اسلام نقش ایفا کنند و معتقدم که توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان بر این موضوع تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

دستیار وزیر خارجه در این گفت وگو درباره بندهای توافق ایران وعربستان هم گفت: در توافق ذکر شده است که توافقات قبلی بین ایران و عربستان که سال‌ها پیش از قطع روابط در زمینه‌های امنیتی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی امضا شده است، فعال شود.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال آن وجود دارد که در آینده شاهد توافقات چند جانبه بین ایران، عربستان و عراق باشیم، گفت: منطقه به همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه نیاز دارد و این نشست‌هایی که بین ایران و عربستان برگزار شد، می‌تواند بصورت چند جانبه بین ایران و چند کشور منطقه هم برگزار شود.

عنایتی درباره مذاکرات ایران و عربستان که پیش از توافق در عمان برگزار شد نیز گفت: این مذاکرات در خصوص مسائل امنیتی دو کشور بود.

وی همچنین درباره سفر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیتی ملی به عراق گفت: نشست‌ها بین ایران و عراق متوالی و مکمل توافقات دو کشور است که هر از گاهی انجام می‌شود و گاهی اوقات، نشست‌های همزمان در ایران و عراق انجام می‌شود.

مدیر کل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به بغداد نشان دهنده فضای وسیع و عمیقی بین جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران است، گفت: سفرهای متقابل هیات‌های ایرانی و عراقی محدود به یک موضوع خاص نبوده و زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و. . را شامل شده است.ما در جمهوری اسلامی ایران میزبان برادران عراقی خود در سطوح مختلف بوده‌ایم و همچنین به سفرهای مقامات خود به عراق از جمله سفر دریابان شمخانی افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه این سفر در چارچوب سفرهای عرف و معمول انجام شده است، گفت: البته در این سفر یک پروتکل در زمنیه امنیتی بین دو کشور بررسی شد و دریابان شمخانی با «قاسم الاعرجی» همتای عراقی خود و همچنین نخست وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار و گفت و گو کرد.

عنایتی با اشاره به اینکه مسائل امنیتی و تامین امنیت مرزهای دو کشور مورد توجه طرفین است، افزود: سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به بغداد به تامین امنیت مرزهای دو کشور متمرکز است و اینکه دو طرف اجازه ندهند مرز و خاک کشورشان محل تهدید قرار گیرد و ما می‌دانیم که مطابق قانون اساسی عراق که برادران عراقی ما همواره بر آن تاکید کرده‌اند اجازه نمی‌دهد خاک عراق به عنوان محلی برای تهدید همسایگان مورد استفاده قرار گیرد و این یک اصل محترم است.

وی افزود: دو طرف درباره امنیت مرزها گفت و گو کردند و اجازه نمی‌دهند که خاک آن‌ها به عنوان تهدید علیه یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1102124

مهمترین اخبار ایران و جهان: